Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
PC
 

NOVINKY NA GOOGLE CZ 2008

    Google je s obrovským náskokem celosvětově nejvyužívanějším internetovým vyhledavačem. Celosvětově však neznamená naprosto všude, ale na celém světě celkem... To je celkem důležitý fakt, jelikož právě u nás není jeho pozice na špici. U nás s přehledem vítězí Seznam. S touto situací se ovšem Google rozhodl něco dělat a přišel s balíkem novinek, které by měli přetáhnout uživatele. V některých případech jde o naprosto převratné záležitosti, které nemají druhou obdobu a především ty dvě největší jsou bombastické...
    Informace o těchto novinkách se tak nějak ztrácí a málo kdo o nich vůbec ví. Komukoliv jsem o nich řekl, byl nadšen a v podstatě ihned začal alespoň něco využívat. Proto mi nedá, abych zde neuvedl alespoň pár stručných informací... Začnu těmi méně podstatnými až se dostanu k naprostým bombám...
 

1) Počeštěné rozhraní 2) Mapy 3) Jazykové nástroje (překladač)

POČEŠTĚNĚ ROZHRANÍ

    Jakmile otevřete hlavní stranu (www.google.cz), okamžitě si všimnete nových vyhledávacích možností v češtině. Je to obdoba anglického originálu (www.google.com), která je vedle překladu našemu prostředí i mírně uzpůsobena...

ZPRÁVY: fungují už sice nějaký čas, ale tentokrát již plně v češtině. Jde o vyhledávání ve zprávách (jen ze zpravodajských zdrojů) z domova i ze světa řazené do jednotlivých kategorií (domov, svět, ekonomika, sport...). Stránku lze dále upravovat - v každé sekci je možné navolit počet zobrazených zpráv na hlavní straně a též edici zpráv (odkud zprávy jsou). K dispozici je též podrobné pokročilé vyhledávání. Překliknutím na jinou zemi z rozevíracího seznamu v horní části stránky lze rychle zobrazit veškeré zprávy té které země (v originálním jazyce). Na zprávy lze přejít kliknutím na odkaz vlevo nahoře nebo přímo na adresu http://news.google.cz.

READER: možnost hlídání novinek na definovaných oblíbených stránkách - není třeba otvírat veškeré stránky, aby jste zjistili, zda je někde něco nového, stačí zadat oblíbené stránky a veškeré novinky (ze všech definovaných stránek) se objeví na jedné jediné. Přejít lze odkazem vlevo nahoře (v roletce "další ▼").

GMAIL: mail od Googlu není sice až takovou novinkou, ale zdá se, že se o něm moc neví... E-mailovou adresu zdarma poskytuje dneska kde kdo, přesto se u nás používají především adresy Seznamu (seznam, email, post, stream, firmy, spoluzaci), přitom nikdo nenabízí to co Google. V čm jsou tedy jeho výhody? Především určitě ve volném prostoru - je ho tolik, že není třeba mazat zprávy, schránka se jednoduše nezahltí. Krom i jinde běžných funkcí umí Gmail, jak je Googlu vlastní, efektně vyhledávat ve zprávách. Veškeré zprávy se seskupují  do skupin (zprávy + odpovědi), e-mail je provázaný s chatem nebo přístupem přes mobilní telefon. Zprávy lze označovat štítky a hvězdičkami pro lepší orientaci (tím se jedna zpráva neomezuje jen na jednu složku)... Je toho dost, proč Gmail stojí za zvážení.

DALŠÍ RUBRIKY:  vedle již známého vyhledávání obrázků a skupin (nyní plně v češtině) je možnost sdílení fotografií nebo dokumentů (roletka "další ▼"), vyhledávání ve skupinách nebo použití kalendáře.

Nahoru▲

MAPY

    Jistě, mapy fungují i na Seznamu (www.mapy.cz) a nutno říci, že velice dobře. Mapy Googlu byly vždycky výborné, nyní jsou však navíc kompletně v češtině - tzn. nejen zobrazení a vyhledávání, ale i české prostředí... Na rozdíl od Seznamu a spousty dalších má Google jednu podstatnou výhodu - neomezuje se na jednu zemi, ale pokrývá celý svět,  tedy obrazem, adresy a firmy jsou k dispozici jen u podporovaných zemí, těch je naštěstí dost.

    Mapy Google nyní vyhledávají stejně jako Seznam i české ulice nebo firmy. Stejným způsobem se zobrazují i základní informace a internetové odkazy - vlevo coby psaná informace nebo po kliknutí přímo v mapě jakožto "bublinka", kterou lze zvětšit (kliknutím na "další informace >>" nebo na plus vpravo nahoře) a zobrazit tak podrobnější popis, detailní mapku, fotografie, recenze, video (je-li to k dispozici). Přímo z bublinky lze plánovat trasu, vyhledat další cíle v okolí, ukládat mapu nebo přidat recenzi.

    Na výběr je vedle základní mapy též mapa satelitní nebo terénní. Samozřejmostí je zvětšování či zmenšování měřítka. Bohužel zde chybí údaj GPS a možnost měření vzdálenosti. Co je zde ovšem navíc... Je možné zobrazit v mapě i fotografie nebo odkazy na Wikipedii a to pouhým zatržením patřičné možnosti v menu další. V mapě se objeví symbol Wikipedie nebo miniatura fotky. Po kliknutí na symbol Wikipedie se zobrazí bublinka se stručnou informací o místě a odkazem na patřičnou stránku této encyklopedie - bohužel je používána výhradně její anglická verze (pokud však existuje stránka i v češtině, lze jedním kliknutím v levém sloupci zvolit "česky"). V případě fotografií se v bublince zobrazí obrázek patřičného místa (a je jich celkem dost). Nevýhodou je, že jsou-li zatržené obě volby, pak se ikonky s dvojitým Vé překrývají s fotkami.

    Další změnou oproti ostatním mapám je možnost tří speciálních zobrazení. První je video You Tube - v mapě se zobrazí miniatury náhledů (stejně jako v případě fotek) a po kliknutí lze v bublince přehrát krátké video vztažené k onomu místu.Druhá volba je 360 cities. Princip je stejný jen místo videa jsou k dispozici interaktivní panoramatické obrázky (bohužel v ČR pouze 3 místa). Třetí volba je nám nejbližší a asi i nejvíce využitelná - Deník.cz. V mapě se zobrazují ikonky dopravních nehod, požárů a zločinů. To je spíše černá kronika - v bublince jsou informace z Deníku.cz. Nevím jak moc jsou čerstvé, pokud se aktualizují často, může to být vhodné především v souvislosti s haváriemi (a průjezdností silnic). Ke všechny volbám lze dojít z hlavní stránky map, kliknutím na odkaz v levé části. Po zaregistrování jsou k dispozici i další objekty do map (např. počasí atd.).

    Dá se předpokládat, že se mapa, která běží snad měsíc či dva bude ještě dále vyvíjet a zdokonalovat, což je velmi příjemné, uvážíme-li, že nekončí s hranicemi naši republiky... Na hlavní stránce vyhledávače Google chybí odkaz pro vyhledávání v mapě, proto je třeba zadat přímo adresu http://maps.google.cz. V některých případech se mapa zobrazuje (na první pozici) i při běžném vyhledávání, jde však většinou jen o vyhledávání názvů větších měst. V anglické verzi tento způsob funguje i pro vyhledávání organizací, proto se dá předpokládat, že k tomu dojde i u nás.





 

Nahoru▲

JAZYKOVÉ NÁSTROJE (PŘEKLADAČ)

    Bez diskuze největší pecka v novinkách na Googlu. Google přidal mezi své vyvolené jazyky několik dalších - včetně češtiny!!! Zní to stroze, ale v praxi to znamená, že lze nyní z češtiny pomocí internetu překládat do dalších dvaadvaceti jazyků!
    Jak to funguje? Velmi jednoduše z hlavní stránky vyhledávače Google přejdeme na Jazykové nástroje - odkaz je hned vedle vyhledávacího tlačítka (nebo adresa http://www.google.cz/language_tools?hl=cs). Na stránce Jazykových nástrojů máme hned tři základní možnosti. "Vyhledávání napříč řečmi", "Přeložit text" a "Přeložit stránku".
    První volba je jako jediná vyhledávací - funguje tak, že do políčka zapíšete vyhledávaný výraz, uvedete v jakém jazyce jste ho napsali a v jakém se má vyhledávat a nakonec vyhledáte. Tzn. že napíšete např. "zoologická zahrada", v seznamu Můj jazyk: vyberete "česky" a v seznamu Hledat stránky psané v: vyberete anglicky. Tím Google vyhledá odkazy na zoologické zahrady v angličtině - bude tedy vyhledávat "zoological garden". Obdobně lze volit mezi dalšími jazyky.
    Druhá volba - překlad textu je ještě jednodušší - do textového pole zapíšete nebo ze schránky vložíte slovo, nebo celý (i velmi dlouhý) text, opět vyberete řeč v níž text je a jazyk do něhož hodláte překládat. Jedním kliknutím pak dostanete paralelní zobrazení originálu a požadovaného překladu.
    Překlad webové stránky je pak jen obdobou předchozího. Postup je totožný, jen místo textu napíšete či vložíte internetovou adresu stránky, kterou chcete přeložit. Po kliknutí na Překlad se otevře požadovaná stránka, jen nebude v původním jazyce, nýbrž v tom, který jste zvolili. Pro možnost kontroly se při pohybu kurzoru nad textem objevuje bublinková nápověda s s aktuální pasáží textu v originále. Tato třetí volba je často k dispozici též přímo z vyhledávací stránky Google. Vyhledáváte-li nějaké cizojazyčné stránky (jen podporované jazyky), objeví se při zobrazení výsledků vedle nadpisu nápis [Přeložit tuto stránku], kliknete-li na něj (místo na vlastní odkaz), otevře se vám stránka v přeložené verzi! Aby toho ještě nebylo málo, tak se dokonce i při dalším klikání na jednotlivé odkazy ze stránky otvírají přeložené verze!!!
    Jelikož se jedná o strojový překlad, je nasnadě, že výsledek není ideální a bezchybný. Některé jazyky jsou lepší, jiné naopak. Pro orientaci na webu a pochopení obsahu to však většinou dostačuje. Internetových translatorů existuje mnoho. Google patří k těm s absolutně nejkvalitnějším a nejpoužitelnějším překladem a jako jeden ze dvou umí i češtinu. (Druhým je Inter Tran, ten ovšem překládá slovo od slova, bez slovosledu a skloňování, přičemž je výsledek absolutně nepoužitelný - ani my jako rodilí češi nemáme šanci pochopit význam.). V případě Googlu jsou na tom lépe jazyky psané latinkou než asijská písma se složitým zápisem. Japonskou stránku si sotva přečtete, přesto i tady je to významná pomůcka, protože se alespoň vyznáte v menu a víte na co kliknout. Taktéž k orientaci to většinou stačí.
    Veškeré překlady mezi jakýmikoli dvěma jazyky se dějí přes angličtinu (dokonce i příbuzné jazyky jako např. čeština a polština), tak se občas stává, že se ve výsledném (např. českém) textu objeví anglické slůvko. Je to z toho důvodu, že si Google přeloží požadované slovo např. z ruštiny do angličtiny, ale právě to slovo chybí v databázi angličtina / čeština, proto ponechá v angličtině.
    Překladače Google umožňují vlastní úpravy překladu. Pokud se Vám nelíbí překlad slova nebo fráze, můžete zadat lepší. Překlad celých stránek pomocí odkazu [Přeložit tuto stránku] má však jedno úskalí - pokud není v kódu stránky správně zadán jazyk (a možná i znaková sada), což se stává, Google se snaží automaticky překládat z angličtiny (nebo z nesprávně zadaného jazyka). Výsledkem je pak absolutní nesmysl. K této situaci dochází především v neanglicky hovořících zemích, protože jsou editory internetových stránek přednastaveny na místní jazyk. V praxi to znamená, že když vytvořím novou internetovou stránku (např. ve Front Page), má v hlavičce automaticky nastavenou češtinu a pokud nepřepnu klávesnici nebo to neopravím, bude tam čeština i nadále, přestože budu psát jiným jazykem. Problém není v ruštině nebo jazycích, které si kvůli zvláštním písmenům vyžadují přepnutí klávesnice, ale právě hlavně v angličtině! Pokud se tedy překlad zobrazí jako holý nesmysl, je lepší stránku přeložit z Jazykových nástrojů se zadáním adresy a zdrojového jazyka.

Nahoru▲
  

Poslední úprava stránek: 12. března 2011