Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
Lety - letiště
 
TAS
 TASHKENT International Airport (TOSHKENT XALQARO AEROPORTI; TASHKENT YUZHNY; TASHKENT VOSTOCHNY)
     Trošku složitá je situace s nazýváním hlavního uzbeckého letiště v Taškentu. Takže pokud jsem to dobře pochopil, existovalo v Taškentu hlavní mezinárodní letiště Taškent Vostočnyj, někdy v devadesátých letech bylo ovšem nedaleko postaveno nové mezinárodní letiště Taškent Južny. Oficiální jméno je tedy Tashkent International Airport (uzbecky Toshkent Xalqaro Aeroporti), často se používá i označení Yuzhny (tedy jižní letiště), ale složité je to se jménem Vostochny (tedy východní). Původní Vostochny stále existuje, ovšem jen jako vojenské letiště a přestože staré letiště Vostočny existuje, říká se tak i novému. To zdědilo IATA kód (TAS) od svého předchůdce, takže budete mít pravděpodobně i na letenkách napsáno Tashkent Vostochny (ačkoli nedoletíte na Vostočny, ale na Južny).
       Aeroport je vzdálen asi 11 km od Taškentu a je dostupný za minimální poplatek taxíkem (nebo autobusem). Vnitrostátní terminál je moderní. Není tu sice směnárna, ale jeden obchůdek, restaurace, toalety jsou dostačující. Odbavení je celkem rychlé, ovšem po odbavení už není kde co koupit, takže není dobré odbavovat se příliš brzy. Mezinárodní terminál musím rozdělit na příletovou a odletovou halu, protože rozdíl mezi nimi je značný. Ačkoli v jedné budově, je to nebe a dudy. Příletová hala je hrozná, kromě jedné směnárničky a špinavého baru tady nic není. Odbavení při příletu je katastrofální, zdlouhavé a únavné. Odhadem okolo hodiny nebo víc. Při příletu je třeba vyplnit dvojmo naprosto hloupý formulář (psaný v ruštině). Obdobným přihlouplým a dlouho trvajícím způsobem funguje i odbavení při odletu ze země, jen ten formulář stačí jeden. Naproti tomu je však odletová hala obrovská a moderní, plná obchůdků, restaurací a jiných zařízení. Výměna peněz však funguje jen ve dvou "kioscích", bankomat je tu neznámá. Ukrutný je však fakt, že do haly nejsou vpouštěni cestující dokud nezačne check-in (tedy alespoň v noci)!!! Čekání tak probíhá na cestě před letištěm. I tady je sice občerstvení apod., ale není to zrovna příjemné. V celé hale je zákaz kouření, ale kouří se u každého popelníku (a že jich tu je). Vše, co se na letišti dá koupit je levnější (často i mnohem levnější) než ve městech, ovšem na druhé straně jídlo z letištních restaurací nemůže konkurovat pokrmům, které koupíte ve městě.
      Po odbavení je možnost dalších nákupů nebo občerstvení, avšak všude je množství lidí, takže se nevyplatí opouštět sedačku. Letiště má sice několik krytých nástupních můstků ("rukávů"), ale ty jsou zřejmě jen pro "západní lety". Většina výstupů a nástupů se odehrává transportem k letadlu a nástupem po starých pojízných schůdcích. Transport k letadlu zajišťují kamióny s návěsem ála autobus. Taškentské letiště je sice relativně nové a moderní, ale tak nějak průměrné. A to nemluvím o faktu, že se Taškentu vždycky říkalo a znovu říká "Křižovatka střední Asie" nebo "Brána Východu"... Letiště je průměrné, ale neodpovídá důležitosti místa. Podle časopisu Uzbekistan Airways si Taškentské letiště "brousí zuby" na zvýšené přesuny během Olympiády v Pekingu, údajně by měl být Taškent důležitou přestupní stanicí na cestě za touhle sportovní událostí... No nevím, jak by zvládli ten nápor lidí.

Terminály: 2; Ranveje: 2 (4.000 a 3.905 m); Roční osobní kapacita: ?; Roční nákladní kapacita: ?; Check-in (přepážky): 6; Gates (vchody): ?; Airbridges (kryté nástupní můstky): 4; Zavazadlové dopravníky: ?; Stání pro letadla: ?

Rok odletu a příletu na TAS: 2007       Vytvoření stránky: 30.4.2007

Poslední úprava stránek: 12. března 2011