- Trošku složitá je situace s nazýváním
hlavního uzbeckého letiště v Taškentu. Takže pokud jsem to dobře
pochopil, existovalo v Taškentu hlavní mezinárodní letiště Taškent
Vostočnyj, někdy v devadesátých letech bylo ovšem nedaleko postaveno
nové mezinárodní letiště Taškent Južny. Oficiální jméno je tedy Tashkent
International Airport (uzbecky Toshkent Xalqaro Aeroporti), často se
používá i označení Yuzhny (tedy jižní letiště), ale složité je to se
jménem Vostochny (tedy východní). Původní Vostochny stále existuje,
ovšem jen jako vojenské letiště a přestože staré letiště Vostočny
existuje, říká se tak i novému. To zdědilo IATA kód (TAS) od svého
předchůdce, takže budete mít pravděpodobně i na letenkách napsáno
Tashkent Vostochny (ačkoli nedoletíte na Vostočny, ale na Južny).
- Aeroport je vzdálen asi 11 km od
Taškentu a je dostupný za minimální poplatek taxíkem (nebo autobusem).
Vnitrostátní terminál je moderní. Není tu sice směnárna, ale jeden
obchůdek, restaurace, toalety jsou dostačující. Odbavení je celkem
rychlé, ovšem po odbavení už není kde co koupit, takže není dobré
odbavovat se příliš brzy. Mezinárodní terminál musím rozdělit na
příletovou a odletovou halu, protože rozdíl mezi nimi je značný. Ačkoli
v jedné budově, je to nebe a dudy. Příletová hala je hrozná, kromě jedné směnárničky a špinavého baru tady nic není. Odbavení při příletu je
katastrofální, zdlouhavé a únavné. Odhadem okolo hodiny nebo víc. Při
příletu je třeba vyplnit dvojmo naprosto hloupý formulář (psaný v
ruštině). Obdobným přihlouplým a dlouho trvajícím způsobem funguje i
odbavení při odletu ze země, jen ten formulář stačí jeden. Naproti tomu
je však odletová hala obrovská a moderní, plná obchůdků, restaurací a
jiných zařízení. Výměna peněz však funguje jen ve dvou "kioscích",
bankomat je tu neznámá. Ukrutný je však fakt, že do haly nejsou
vpouštěni cestující dokud nezačne check-in (tedy alespoň v noci)!!!
Čekání tak probíhá na cestě před letištěm. I tady je sice občerstvení
apod., ale není to zrovna příjemné. V celé hale je zákaz kouření, ale
kouří se u každého popelníku (a že jich tu je). Vše, co se na letišti dá
koupit je levnější (často i mnohem levnější) než ve městech, ovšem na
druhé straně jídlo z letištních restaurací nemůže konkurovat pokrmům,
které koupíte ve městě.
- Po odbavení je možnost dalších nákupů nebo
občerstvení, avšak všude je množství lidí, takže se nevyplatí opouštět
sedačku. Letiště má sice několik krytých nástupních můstků ("rukávů"),
ale ty jsou zřejmě jen pro "západní lety". Většina výstupů a nástupů se
odehrává transportem k letadlu a nástupem po starých pojízných
schůdcích. Transport k letadlu zajišťují kamióny s návěsem ála autobus.
Taškentské letiště je sice relativně nové a moderní, ale tak nějak
průměrné. A to nemluvím o faktu, že se Taškentu vždycky říkalo a znovu
říká "Křižovatka střední Asie" nebo "Brána Východu"... Letiště je
průměrné, ale neodpovídá důležitosti místa. Podle časopisu Uzbekistan
Airways si Taškentské letiště "brousí zuby" na zvýšené přesuny během
Olympiády v Pekingu, údajně by měl být Taškent důležitou přestupní
stanicí na cestě za touhle sportovní událostí... No nevím, jak by
zvládli ten nápor lidí.