- Největší, nejrušnější a nejhlavnější
rakouské letiště, ležící ve Schwechatu (asi 20 km jv. od Vídně). Ze
středu města sem jezdí City Airport Train (cesta ze středu Vídně
ttrvá asi 16 minut), S-bahnem (asi 24 minut) nebo různými autobusy
(z různých důležitých míst Vídně 20 - 45 minut). Krom toho sem jezdí
též několik mezinárodních linek (ze Slovenska, Maďarska, ale i z
Prahy a Brna).
Letiště coby přestupní stanice nebývá sice až tak často
využíváno jako třeba Paříž, Berlín, Londýn, Amsterdam, Frankfurt,
Mnichov, přesto právě hlavně pro nás hraje velmi důležitou roli. Je
poměrně blízko od hranic a celkem snadno dostupné, je tu čilý provoz
a především jsou nesrovnatelně nižší poplatky než na Ruzyni, takže i
letenky z Vídně jsou výrazně levnější než z Prahy (často o několik
tisíc). A právě to je zřejmě důvod proč např. Student Agency
provozuje autobusovou linku z Prahy na Vídeňské letiště (i s
autobusem bude letenka levnější).
Letiště bylo vystavěno v roce 1938 původně jako vojenské, pro
civilní lety slouží až někdy od poloviny 50. let. Je zbytečné o
letišti sáhodlouze psát, zvláště, když oficiální stránky (www.viennaairport.com)
jsou i v češtině a tak to vezmu z druhé strany... Na tomto letišti
jsem byl prvně a musím říci, že vědom si té frekvence a oblíbenosti
ve všech okolních zemích, jsem byl velmi zklamán. Letiště, ač
největší v zemi, není zas až tak velké, připadlo mi menší dokonce
než Pražské (ale to nemusí být pravda). V každém případě z něj mám
téměř po všech stránkách horší pocit než z Ruzyně. Je více chaotické
a méně přehledné, méně "friendly", zařízení a uspořádání horší než v
Praze. Ani režim odbavování není proti Ruzyni ničím extra. Sice jsem
zde jen dvakrát přestupoval, přesto na mně letiště udělalo dojem
méně "útulnějšího" než je to naše. Trochu mně překvapilo, že i při
přestupu probíhá odbavování, což není na všech letištích. Někde je
prostě od letadla směr výstup (s odbavením) a směr přestup (bez
odbavení). Ovšem to může být také nějaká novinka stran EU - jak by
se jinak kontrolovalo např. zboží zakoupené v Duty Free shopech,
když cena je jiná pro vývoz do EU a mimo ní. Zrovna tak se s
tekutinami zakoupenými v těchto obchodech může přestupovat jen na
letištích EU (při přestupu v zemích mimo EU budou tekutiny zabaveny
- i když budou zapečetěny a označeny z Duty Free Shopu).
Úplně nejhorší je ale na Vídeňském letišti situace okolo
kuřáckých koutků... V příletové hale jsem nenašel žádný, jen v jedné
restauraci (kam se ale může pouze se zde zakoupeným drinkem), v
odletové hale je situace nesrovnatelně lepší. Snad každý vchod (gate),
resp. několik vchodů, které jsou pohromadě mají společnou kuřárnu.
Pravda je ovšem, že je to hrozné. Naprosto nedůstojné kouření... A
pak kdo diskriminuje koho... jestli jsou diskriminováni kuřáci, či
nekuřáci... Kuřárny na Vídeňském letišti jsou vlastně prosklené
klimatizované skříně, kde jsou kuřáci natěsnáni na sebe zavřeni od
okolí. Když jsem to viděl, první mně napadlo slovo akvárium... Nebyl
jsem sám, totéž řekl kolega (nekuřák). Čili tato akvária stojí
obvykle proti sedačkám čekajících cestujících, kteří si čekání
zkracují mimo jiné pozorováním "kouřících rybiček" v "letištním
akváriu". Výborné je, když přijde někdo a ve skříni řekněme 1,5x3x2
m si zapálí jointa... Přeci jen chvíli trvá než to klimatizace
pobere... No jo, nějak se tady vymklo a tak kuřákům nezbývá než se
vtěsnat do akvária a zahrát divadlo ostatním cestujícím.
Terminály: 3 + 1 nákladní; Ranveje: 2 (3.500 m
; 3.600 m); Roční osobní kapacita:
16.000.000 pasažérů;
Roční nákladní kapacita: 150.000 t; Check-in (přepážky): 112;
Gates (vchody): 65; Airbridges (kryté nástupní můstky): 20;
Zavazadlové dopravníky: 7; Stání pro letadla: 84 |