|
Lety - letadla |
|
- Do rodiny Airbusů 320 patří též A318, A319 a
A321, což je možná lehce zavádějící, ale je to fakt. Vývoj tohoto letounu
začal roku 1981. A320 bylo určeno pro krátké tratě a mělo být konkurentem
pro Boeing B737 a McDonell Douglas MD-80, nakonec ale vznikl letoun nové
kategorie - s větším trupem, větším pohodlím, s novými křídly i motory a
řízením, které po sérii úprav zaručuje vysokou bezpečnost letu. Nové
materiály snížili celkovou hmotnost letadla. Z plánovaného letounu pro
krátké tratě vznikl letoun pro krátké a střední tratě. A320 poprvé vzlétl
ke zkušebnímu letu v roce 1987, kdy již měla firma 262 objednávek a 157
opcí. Prvních 21 letadel bylo vyrobeno ve verzi A320-100 a od té doby byly
vyráběny pouze verze A320-200. V roce 1989 začíná vývoj nové verze A321 -
prodloužené A320. A321 je pohodlnější a má poloviční spotřebu než největší
konkurent B757, má však horší letový výkon. V roce 1993 začíná vývoj
naopak zkrácené verze A320 a sice A319. A319 se později objevuje i ve
variantě A319CJ - obchodní verzi pro 8 - 30 cestujících s doletem až
11.700 km. Tato verze je tak konkurentem B737BBJ. Poslední přichází na
svět A318. O jeho vývoji se začalo uvažovat v roce 1993, kdy byl
představen evropsko čínský projekt AE31X. Jednání se protahovala a projekt
byl roku 1998 zrušen. Rok na to však začal skutečný vývoj A318, což je
zkrácená verze A319. Prototyp A318 se poprvé vznesl roku 2002. A318 je
nejodlišnější letadlo této Airbusové rodiny a zároveň dosud nejmenším
Airbusem.
- Airbusy jsou vedle Boeingů asi nejběžnější
dopravní letadla a tak psát cokoli je asi zbytečné, obecně mi Airbusy
připadají pohodlnější než Boeingy, ovšem je pravdou, že záleží též na typu
toho kterého letounu.
|
A318 |
|
|
|
Délka letadla: |
31,44 m
|
Výška letadla: |
12,56 m |
Kapacita : |
107
- 117 osob |
Rozpětí křídel: |
34,09 m |
Plocha křídel: |
122,6 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney PW-6000 nebo
CFM International CF56-5 turbofans |
Cestovní rychlost: |
870 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
3.705 km
|
Maximální vzletová hmotnost: |
59 t |
|
|
|
|
|
|
A319 |
|
|
|
Délka letadla: |
33,84 m |
Výška letadla: |
11,80 m |
Kapacita : |
124 -
142 osob |
Rozpětí křídel: |
33,91 m |
Plocha křídel: |
122,4 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
CFM International CFM56-5As
turbofans nebo International Aero Engines IAE V2500-A5s |
Cestovní rychlost: |
790 / 908 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
3.391 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
75,5 t |
|
|
|
|
|
|
A320 |
|
|
|
Délka letadla: |
37,57 m |
Výška letadla: |
11,76 m |
Kapacita : |
179 osob |
Rozpětí křídel: |
34,09 m |
Plocha křídel: |
122,6 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
CFM International CFM56-5A1
turbofans, CFM56-5A3s, CFM56-5B4s nebo International Aero Engines IAE
V2500-A1 nebo V2527-A5s. |
Cestovní rychlost: |
840 / 903 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
4.845
- 5.676 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
42,17 - 77 t |
|
|
|
|
|
|
A321 |
|
|
|
Délka letadla: |
44,51 m |
Výška letadla: |
11,76 m |
Kapacita : |
220 osob |
Rozpětí křídel: |
34,09 m |
Plocha křídel: |
123 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
International Aero Engines
V-2530-A5 nebo CFM International CFM-56-5B1 turbofans, CFM-56-5B2s, CFM-56-5B3s
nebo V-2533-A5s |
Cestovní rychlost: |
828 / 903 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
4.350
- 4.900 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
47,77 t - 93 t |
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2002,
2004, 2005, 2006 a 2007 (A318, A320 a A321) |
Datum vytvoření stránky:
1.4.2006 |
Oficiální stránky: |
www.airbus.com |
|
|