|
Lety - letadla |
|
|
|
B747 |
|
Boeing B747 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Počátkem 60. let dostaly firmy Douglas.
Lockheed a Boeing zakázku od amerického letectva na vývoj nového velkého
letounu. Zakázku sice nakonec vyhrál Lockheed s typem Galaxy, ale Boeing
zkušenosti z vývoje zúročil při tvorbě B747, který měl uvést leteckou
dopravu do nové dimenze. Byl navržen velký a dlouhý trup s horní palubou
nad přední částí trupu. Kapacita měla být okolo 500 cestujících. Díky
obřím rozměrům letoun brzy vyfasoval přezdívku Jumbo Jet. Pro takový kolos
pochopitelně neexistovaly motory, které by byly schopny něco tak
gigantického dostat do vzduchu, proto současně firma Pratt & Whitney a
General Electric začínají pracovat na tomto úkolu. V tak epochálním díle
se pochopitelně objevila spousta podvozků, ale ty byly záhy vyřešeny a
roku 1969 se první B747-100 odlepuje od země. Zajímavostí je, že výroba je
tak nákladná, že nebyl vyroben ani prototyp - testoval se stroj, který byl
již v následujícím roce nasazen na pravidelnou linku americké společnosti
Pan Am. Brzy vzniká verze B747-200, která je již v úpravě pro osobní i
nákladní přepravu a též s rychle přestavitelným interiérem. Verze 747-200
je dodnes nejúspěšnější, co do počtu prodaných B747. V roce 1973 přichází
jako alternativa k Lockheedu Tristar a DC-10 verze B747-SP, která je
zkrácená a má extrémně dlouhý dolet. Další přichází na řadu B747-300 s
prodlouženou horní palubou. Roku 1982 přichází Boeing se zatím poslední
verzí B747-400, která má nová křídla, kokpit, motory a je z nových
materiálů, což ji činí nejekonomičtější verzí "sedmčtyřisedmy". B747-400
existuje též v nákladní a smíšené (pro cestující a náklad) verzi. Od roku
1992 jsou již dodávány výhradně čtyřstovky. Uvažovány byly i verze 500 a
600, ale vzhledem k celosvětové hospodářské situaci Boeing vývoj
pozastavil.
- Zajímavý je reklamní článek firmy Boeing
pojednávající o B747-400: "Spotřeba letounu je13700 litrů za hodinu.
Výška ocasu letounu je vyšší než šestipatrová budova. První let bratří
Wrightů na letadle Kitty Hawk byl dlouhý 45 metrů, to je jako délka
turistické třídy letounu. Když je Boeing plně naložen na jeho palubě se
nachází ještě asi tuna vzduchu. Systém nakládání letounu umožňuje naložit
38 500 kilogramů zavazadel tzn. asi 3400 kusů za méně než 7 minut.
Testovací program letounu trval 4 roky, stál 165 milionů dolarů a
obsahoval více než 1300 testů."
- Ještě dva rekordy a několik zajímavostí o
B747-400: Nejdelší let byl z Londýna do Sydney - 18.105 km (20h a 9 min.)
a nejvíce lidí bylo přepraveno v jednom letadle společností El Al Israel a
sice 1087 lidí z Addis Abeby do Tel Avivu - šlo o operaci Salomon - o
evakuaci etiopského kmene Falašů. Během tohoto letu se na palubě narodili
3 děti. V letadle B747-400 je 274 km kabelů a 8 km potrubí, výška letadla
je jako výška šestipatrového domu, jedno křídlo váží přes 43 tun. Cena
letadla od původní verze do verze B747-400ER vyšplhala z 20 na 211
miliónů $.
- B747 je jistě nejobdivovanější dopravní
letadlo, které každého zaujme svým tvarem a horní palubou, ovšem musím
říci, že já osobně dávám raději přednost velkým Airbusům (A330 nebo A340).
B747 jsou celkem nepohodlné, cestující nemá příliš místa a po deseti a víc
hodinové cestě je celý zlámaný. Pravdou však je, že se v posledních letech
ve velkém ustupuje od co největšího počtu sedadel a přednost je dávána
většímu pohodlí cestujících, takže novější stroje jsou již mnohem lepší.
Poslední verze B747-400 jsou již celkem pohodlné a mají stejně jako
konkurence Airbus v každém sedadle počítač, který má cestujícím zkrátit
dlouhý let. Těmito verzemi je cestování přece jen o něčem jiném...
|
B747 verze 100 a 200 |
|
|
|
Délka letadla: |
70,66 m
|
Výška letadla: |
19,33 m |
Kapacita : |
397 -
500 a více osob |
Rozpětí křídel: |
59,64 m |
Plocha křídel: |
511,0 m2 |
Počet motorů: |
4 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada JT9D7A nebo JT9D7F nebo General
Electric CF645A2s (verze 100); Pratt & Whitney Canada JT9D7R462s nebo
RollsRoyce RB211524D4s (verze
200) |
Cestovní rychlost: |
907 / 981 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
9.045 km (verze 100)
9.075 - 12.778 km (verze 200)
|
Maximální vzletová hmotnost: |
272,15 -340,19 t (verze100)
377,84 t (verze 200) |
|
|
|
|
|
|
B747 verze 300 |
|
|
|
Délka letadla: |
70,66 m |
Výška letadla: |
19,33 m |
Kapacita : |
470 osob |
Rozpětí křídel: |
59,64 m |
Plocha křídel: |
511,0 m2 |
Počet motorů: |
4 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada JT9D7R4G2 nebo RollsRoyce
RB211524D4s nebo General Electric CF650E2s nebo CF6-80C2B1s |
Cestovní rychlost: |
898 / 996 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
11.297
- 12.408 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
351,53 - 377,84 t |
|
|
|
|
|
|
B747 verze 400 |
|
|
|
Délka letadla: |
70,67 m |
Výška letadla: |
19,41 m |
Kapacita : |
266 osob (combi verze - osobní / nákladní)
416 - 568 osob
|
Rozpětí křídel: |
64,44 m |
Plocha křídel: |
541,2 m2 |
Počet motorů: |
4 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW4056, PW4060s nebo PW4062s nebo
General Electric CF6-80C2B1Fs, CF6-80C2B1F1s nebo CF6-80C2B7Fs nebo
RollsRoyce RB211524G, RB211524Hs nebo RB211524G/H-Ts |
Cestovní rychlost: |
907 / 939 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
9.200
- 14.205 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
362,87 - 412,77 t |
|
|
|
|
|
|
B737 verze SP |
|
|
|
Délka letadla: |
56,31 m |
Výška letadla: |
19,94 m |
Kapacita : |
440 osob |
Rozpětí křídel: |
59,64 m |
Plocha křídel: |
511,0 m2 |
Počet motorů: |
4 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW JT9D-7AW nebo RollsRoyce
RB211524Bs nebo RB211524Cs nebo General Electric CF6-45A2 nebo CF6-50E2-Fs |
Cestovní rychlost: |
1.000 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
10.840
- 15.400 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
317,51 t |
|
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2002, 2003 a 2005 (verze 200 a 400) |
Datum vytvoření stránky:
10.2.2006 |
Oficiální stránky: |
www.boeing.com |
|
|