|
Lety - letadla |
|
|
|
B767 |
|
Boeing B767 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jeden z nejnovějších letounů firmy Boeing. O
jeho vývoji se začalo poprvé uvažovat již v roce 1971, o dva roky později
si Boeing přizval ke spolupráci na třicet světových dopravců v čele s
United Airlines. Na základě jejich požadavků začal roku 1978 vývoj nové
767ky. Aby byly sníženy náklady, probíhal vývoj 767 současně s vývojem
757. Mělo se jednat o letoun, který by vyplnil mezeru mezi úzkotrupou 757
a velkou 747 a zároveň o stroj, který by nahradil zastaralé DC 10 a L
1011, tedy letadlo středně velké pro střední a dlouhé vzdálenosti. První
sedm šest sedma vzlétla v roce 1981 (asi o pět měsíců dříve než 757).
- Po základní verzi 200 přichází v roce 1984
verze s prodlouženým doletem 200/ER, o dva roky později verze 300 a necelý
rok na to i 300/ER, v roce 1999 poprvé vzlétla i verze 400/ER, která je na
pravidelných linkách od roku 2001. Za svou poměrně krátkou dobu výroby
létá již více než 1000 sedm šest sedmiček. Zajímavostí je, že délka
kabeláže v jednom Boeingu 767-400 je 201 km!
- B767 je celkem pohodlné letadlo s řazením
sedaček 2 - 4 - 2. Jelikož jde o novější stroj, je kladen větší důraz na
pohodlnost, tedy více místa pro cestující, než na co největší počet
cestujících, jak je tomu u některých starších letadel. Pokud se někomu
dělá při startu letadel špatně, potvrdí, že nejhorší jsou "příkré" starty
menších typů letounů (B737, A320 aj.), velká letadla stoupají
postupněji... B767 je sice středně velké, ale start a stoupání je stejné
jako u velkých typů - tedy příjemnější. Totéž platí i o samotném letu, kdy
se letadlo chová mnohem klidněji. Podle mně je B767 jeden z
nejpovedenějších Boeingů, tedy alespoň co se letu z pohledu cestujícího
týče.
|
B767 verze 200 |
|
|
|
Délka letadla: |
48,51 m
|
Výška letadla: |
15,85 m |
Kapacita : |
216
- 290 osob |
Rozpětí křídel: |
47,57 m |
Plocha křídel: |
283,3 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada JT9D7R4D, PW4050s, PW4052s nebo
PW4056s nebo General
Electric CF6680C2B2s nebo CF680C2B4Fs |
Cestovní rychlost: |
854 / 914 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
5.855 km - 12.352 km (podle motorů)
|
Maximální vzletová hmotnost: |
74,34 - 175,54 t (podle motorů) |
|
|
|
|
|
|
B767 verze 300 |
|
|
|
Délka letadla: |
54,94 m
|
Výška letadla: |
15,85 m |
Kapacita : |
210
- 350 osob |
Rozpětí křídel: |
47,57 m |
Plocha křídel: |
283,3 m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada JT9D7R4, JT9D7R4Es, PW4050,
PW4052s, PW4056s nebo PW4060 nebo RollsRoyce
RB211524Gs nebo General Electric CF680As, CF680A2s, CF680C2B2s, CF680C2B4Fs
nebo CF680C2B6s |
Cestovní rychlost: |
850 / 900 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
7.835
- 10.880 km (podle motorů) |
Maximální vzletová hmotnost: |
79,38 - 181,89 t (podle motorů) |
|
|
|
|
|
|
B767 verze 400 |
|
|
|
Délka letadla: |
61,37 m
|
Výška letadla: |
16,87 m |
Kapacita : |
245 - 375 osob
|
Rozpětí křídel: |
51,92 m |
Plocha křídel: |
? m2 |
Počet motorů: |
2 |
Typ motorů: |
Pratt & Whitney Canada PW4062 nebo General Electric CF6-80C2B7F1s nebo CF680C2B8Fs |
Cestovní rychlost: |
855 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
10.340
- 10.418 km |
Maximální vzletová hmotnost: |
103,1 - 204,12 t (podle motorů) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2006 (verze 300) |
Datum vytvoření stránky:
15.7.2006 |
Oficiální stránky: |
www.boeing.com |
|
|