|
Lety - letadla |
|
|
|
DC-10 |
|
McDonnell Douglas DC-10 (MD-10) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- DC -10, označované též MD-10, bylo vytvořeno
na základě poptávky American Airlines po letadle stejného komfortu jako B
747, ale menších rozměrů aby mohlo bez problémů operovat z New Yorského
letiště La Guardia. Požadavek byl kapacita okolo 250 osob a větší
ekonomičnost než zmíněný B 747 na středních a dlouhých tratích. Výsledkem
byl stroj s krátkým širokým trupem a třemi motory, z nichž jeden byl
umístěn netradičně přímo do směrovky - tedy ne na trup pod směrovku, ale
nad trup do směrovky. American Airlines sice v roce 1968 objednal 25 kusů
DC-10, ale jinak se průlomu na trhu velkokapacitních letadel DC desítka
nedočkala, protože přišla na svět velice zdatná konkurence - Lockheed
L-1011 Tristar, který měl ambice být úspěšnější. Přesto se o rok později
přece jen situace zlepšila. United Airlines a Northwest Orient (Northwest
Airlines) objednali několik desítek letadel DC-10. V roce 1971 vzlétla
první DC-10 s cestujícími a po nějakém čase přišli na svět dálkové verze
DC-10-30 a DC-10-40, nákladní verze DC-10-30F a lehce přestavitelná verze
DC-10-30CF. Těmito vylepšeními lehce McDonnell Douglas trumfnul Lockheeda,
který se s DC-10 nemohl srovnávat. Najednou se objevilo 350 objednávek.
- V prvních měsících provozu se objevili potíže s
motory a nákladovými dveřmi, kterým dopravci nevěnovali pozornost až do
doby, kdy se na Chicagském letišti zřítilo letadlo kvůli ztrátě motoru
č.1. Ihned přišlo odebrání povolení k provozu (od Amerického úřadu pro
civilní letectví). Problémy se nakonec podařilo vyřešit, ale zájem rapidně
opadl natolik, že se již neuskutečnily ani projekty zkrácené a prodloužené
verze. Na přelomu 70. a 80. let se firma McDonnell Douglas rozhodla pro
vylepšení DC-10 a tak se začala připravovat verze DC-10-60 (cca o 12 m
delší než DC-10-10) pro 400 pasažérů. V té době měla však DC desítka sérii
nepříjemných nehod, které byly jasným "NE" pro vývoj nové verze. Jelikož
však byly v testování nové winglety a zkoušky nových křídel a nových
motorů byly již tak daleko, uvedla firma v roce 1984 na trh novou verzi
pod názvem MD-11. Výroba měla běžet souběžně, ale jelikož všichni měnili
objednávky z DC-10 na MD-11, byla výroba DC-10 v roce 1989 zastavena. Po
sloučení firem McDonnell Douglas a Boeing přestal Boeing přijímat
objednávky i na MD-11 a v roce 2001 ukončil jejich výrobu.
- I přes fakt, že byly DC desítky celkem
poruchové a jsou jedny z nejběžnějších letadel na fotkách z leteckých
neštěstí a přes fakt, že jsem letěl letadlem společnosti Air Lib (již po
spojení s AOM), která měla na trupu nápis AOM a Cubana a která se později
rozlomila na dva kusy, já osobně nemohu říci křivé slovo. Mě DC-10
učarovaly, přestože nejsou nejmodernější, jsou to určitě nejpohodlnější
letadla, jakými jsem kdy letěl. V letadle má člověk často pocit, že je
namačkán stylem "autobus" (což je při dlouhých letech šílené), ale o DC-10
to říci nemohu... DC-10 je prostorná a pohodlná a i vzhledově jak
interiér, tak exteriér tak nějak jiný než u většiny ostatních letadel.
|
Délka letadla: |
55,5 m |
Výška letadla: |
17,7 m |
Kapacita : |
250 -
380 osob |
Rozpětí křídel: |
50,4 m |
Plocha křídel: |
367,7 m2 |
Počet motorů: |
3 |
Typ motorů: |
General Elctric CF6-6D nebo CF6-6D1s (verze 10); CF6-50As,
CF6-50Cs, CF6-50C1s, CF6-50C2s nebo CF6-50C2Bs (verze 30);
Pratt & Whitney
JT9D-20s nebo JT9D-59As (verze 40) |
Cestovní rychlost: |
908 / 982 km/h |
Dolet letadla s maximálním zatížením: |
12.055
km; 11.655 km (verze 40) |
Maximální vzletová hmotnost: |
259,45 t - 263,09 t |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok letu: |
2002 |
Datum vytvoření stránky:
25.1.2006 |
Oficiální stránky: |
www.mdc.com |
|
|