Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
Lety - letadla
 
  DC-10   McDonnell Douglas DC-10 (MD-10)    
                                                 
     DC -10, označované též MD-10, bylo vytvořeno na základě poptávky American Airlines po letadle stejného komfortu jako B 747, ale menších rozměrů aby mohlo bez problémů operovat z New Yorského letiště La Guardia. Požadavek byl kapacita okolo 250 osob a větší ekonomičnost než zmíněný B 747 na středních a dlouhých tratích. Výsledkem byl stroj s krátkým širokým trupem a třemi motory, z nichž jeden byl umístěn netradičně přímo do směrovky - tedy ne na trup pod směrovku, ale nad trup do směrovky. American Airlines sice v roce 1968 objednal 25 kusů DC-10, ale jinak se průlomu na trhu velkokapacitních letadel DC desítka nedočkala, protože přišla na svět velice zdatná konkurence - Lockheed L-1011 Tristar, který měl ambice být úspěšnější. Přesto se o rok později přece jen situace zlepšila. United Airlines a Northwest Orient (Northwest Airlines) objednali několik desítek letadel DC-10. V roce 1971 vzlétla první DC-10 s cestujícími a po nějakém čase přišli na svět dálkové verze DC-10-30 a DC-10-40, nákladní verze DC-10-30F a lehce přestavitelná verze DC-10-30CF. Těmito vylepšeními lehce McDonnell Douglas trumfnul Lockheeda, který se s DC-10 nemohl srovnávat. Najednou se objevilo 350 objednávek.
     V prvních měsících provozu se objevili potíže s motory a nákladovými dveřmi, kterým dopravci nevěnovali pozornost až do doby, kdy se na Chicagském letišti zřítilo letadlo kvůli ztrátě motoru č.1. Ihned přišlo odebrání povolení k provozu (od Amerického úřadu pro civilní letectví). Problémy se nakonec podařilo vyřešit, ale zájem rapidně opadl natolik, že se již neuskutečnily ani projekty zkrácené a prodloužené verze. Na přelomu 70. a 80. let se firma McDonnell Douglas rozhodla pro vylepšení DC-10 a tak se začala připravovat verze DC-10-60 (cca o 12 m delší než DC-10-10) pro 400 pasažérů. V té době měla však DC desítka sérii nepříjemných nehod, které byly jasným "NE" pro vývoj nové verze. Jelikož však byly v testování nové winglety a zkoušky nových křídel a nových motorů byly již tak daleko, uvedla firma v roce 1984 na trh novou verzi pod názvem MD-11. Výroba měla běžet souběžně, ale jelikož všichni měnili objednávky z DC-10 na MD-11, byla výroba DC-10 v roce 1989 zastavena. Po sloučení firem McDonnell Douglas a Boeing přestal Boeing přijímat objednávky i na MD-11 a v roce 2001 ukončil jejich výrobu.
      I přes fakt, že byly DC desítky celkem poruchové a jsou jedny z nejběžnějších letadel na fotkách z leteckých neštěstí a přes fakt, že jsem letěl letadlem společnosti Air Lib (již po spojení s AOM), která měla na trupu nápis AOM a Cubana a která se později rozlomila na dva kusy, já osobně nemohu říci křivé slovo. Mě DC-10 učarovaly, přestože nejsou nejmodernější, jsou to určitě nejpohodlnější letadla, jakými jsem kdy letěl. V letadle má člověk často pocit, že je namačkán stylem "autobus" (což je při dlouhých letech šílené), ale o DC-10 to říci nemohu... DC-10 je prostorná a pohodlná a i vzhledově jak interiér, tak exteriér tak nějak jiný než u většiny ostatních letadel.
Délka letadla:  55,5 m Výška letadla:  17,7 m Kapacita :  250 - 380 osob
Rozpětí křídel:  50,4 m Plocha křídel:  367,7 m2  Počet motorů:  3
Typ motorů: General Elctric CF6-6D nebo CF6-6D1s (verze 10); CF6-50As, CF6-50Cs, CF6-50C1s, CF6-50C2s nebo CF6-50C2Bs (verze 30); Pratt & Whitney JT9D-20s nebo JT9D-59As (verze 40) Cestovní rychlost: 908 / 982 km/h
Dolet letadla s maximálním zatížením:  12.055 km; 11.655 km (verze 40) Maximální vzletová hmotnost:  259,45 t - 263,09 t
           
    Rok letu:  2002 Datum vytvoření stránky: 25.1.2006
Oficiální stránky: www.mdc.com
   

Poslední úprava stránek: 12. března 2011