Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 

Lety - letadla
 

Po kliknutí na logo výrobce, vlajku, letadlo nebo v textu na "Více..." přejdete na další stranu, kde je nejen celý text, ale též fotky a odkaz na oficiální stránky. Jelikož se údaje mění a některé mohou být časem nepoužitelné, je na každé straně datum, kdy byla strana vytvořena a rok, kdy jsem tím kterým letadlem letěl.

 
  TU154   Tupolev  

     Legendární ruské stroje, kterými létala snad celá RVHP a "spřátelené" země... (poprvé létal pravidelnou linku Aeroflotu Moskva - Praha). TU 154, občas připodobňované k Boeingu 727, se poprvé vzneslo do vzduchu roku 1968, po pěti letech došlo k úpravám pohonných jednotek a tak vznikla verze TU 154A. Záhy dochází k dalším modernizacím a světlo světa spatřují verze TU154B, TU 154B-1, TU 154B-2 a nákladní TU 154C. Výrazné změny se TU 154 dočkává roku 1982... Více...

  Avro RJ   British Aerospace Bae 146 / Avro RJ  

    Letadlo Britské firmy British Aerospace (později British Aerospace Systems) má za sebou velice zajímavou historii, která začala někdy v 60. letech. Tehdy firma Hawker Siddeley začala plánovat nový stroj, který měl nahradit populární Dakoty DC-3... Připravovaný hornoplošník byl označen HS-146. Roku 1974 firmu Hawker Siddeley převzala British Aerospace a pokračovala ve vývoji stočtyřicetšestky s označením BAe-146. První BAe-146 vzlétl roku 1981 a jako první ho na pravidelnou linku zařadila Dan Air London. Více...

  ATR 42   Aerospatiale / Alenia ATR 42  
     Francouzský koncern Aerospatiale a italská firma Alenia založili v roce 1981 sdružení ATR (Avions de Transport Regional) s cílem vyvynout regionální turbovrtulové letadlo, který by vycházel z podobných projektů Alenie - AIT 230 a Aerospatiale - A.35. Výsledkem byl brzy turbovrtulový hornoplošník ATR 42. První let se uskutečnil již roku 1984. Směrovky a trup letounu se vyrábějí v Itálii, odkud jsou převáženy do francouzského Toulouse k finální montáži. Oproti jiným regionálním letadlům mají átéerka poměrně větší trup kvůli vyššímu pohodlí a většinou též velké nákladové dveře a rychle přeměnitelný interiér z osobní na nákladní verzi. Více...
  ATR 72   Aerospatiale / Alenia ATR 72  
     ATR 72 je prodlouženou verzí ATR 42. Oba letouny mají stejnou avioniku a stejný kokpit, sedmdesátdvojka má kromě delšího trupu i delší křídla a jiné motorové gondoly. Všechny verze kromě 500 mají čtyřlisté vrtule, pětistovka pak šestilisté. Verze 210 byla tvořena na zakázku American Eagle a má speciální motory určené k provozu ve vysokých nadmořských výškách nebo ve velmi vysokých teplotách. První ATR 72 vzlétlo roku 1988. Více...
  DHC-6   De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter  
     DHC-6 Twin Otter je letadlo na první pohled druhořadé a nezajímavé, ale ve skutečnosti je opak pravdou - toto letadlo patří k velmi oblíbeným a stejně jako jeho výrobce i k zajímavým strojům. Twin Otter vyráběla kanadská (státní) firma De Havilland Canada, která byla později zprivatizována a v rámci této privatizace prodána americkému Boeingu (za "zvýhodněnou" cenu). Boeing tehdy kupoval DHC, jelikož zapadala do jejich konceptu výroby, zanedlouho však nějak v konceptu nebyla a Boeing se rozhodl DHC zrušit... Jelikož se jednalo o několik tisíc pracovních míst (a nařčení z nepovedené privatizace) rozhodla se kanadská vláda a především vláda státu Ontario DHC od Boeingu odkoupit zpět (za "znevýhodněnou" cenu). Více...
  DHC-8   De Havilland Canada DHC-8 (DASH 8)  

     DASH 8 vznikl na základě zvýšené poptávky po regionálních 30ti - 40ti místných letadlech počátkem 80. let s ambicemi nahradit dosluhující Viscounty a Fokkery 27 aj. DASH 8 převzal to nejlepší z předchůdců - DHC-5 Buffalo, DHC-6 Twin Otter a především z velice spolehlivého čtyřmotorového DASH 7. První DASH 8 - 100 vzlétl v červnu roku 1983 a o rok později byl nasazen na pravidelné linky společnosti NorOntair. Více...

  DC-10   McDonnell Douglas DC-10 (MD-10)  

     DC -10, označované též MD-10, bylo vytvořeno na základě poptávky American Airlines po letadle stejného komfortu jako B 747, ale menších rozměrů aby mohlo bez problémů operovat z New Yorského letiště La Guardia. Požadavek byl kapacita okolo 250 osob a větší ekonomičnost než zmíněný B 747 na středních a dlouhých tratích. Výsledkem byl stroj s krátkým širokým trupem a třemi motory, z nichž jeden byl umístěn netradičně přímo do směrovky - tedy ne na trup pod směrovku, ale nad trup do směrovky. Více...

  B737   Boeing B737  
     V roce 1965 začala americká firma Boeing vývoj nového letadla, které v nabídce dosud chybělo - proudového letadla pro krátké tratě. V té době létaly pouhé tři obdobné letadla - DC-9, BAC 1-11 a Caravelle - to měli být konkurenti. Při konstrukci B737 se vycházelo z úspěšného B727, avšak "sedmtřisedma" měla být menší než "sedmdvasedma". Ve stejné době byla ve vývoji i největší konkurence - nová verze "décé devítky" DC-9-30, na níž existovalo množství objednávek. Boeing začínal pouze s objednávkou 21 ks letadel od německé Lufthansy. Více...
  B747   Boeing B747  

     Počátkem 60. let dostaly firmy Douglas. Lockheed a Boeing zakázku od amerického letectva na vývoj nového velkého letounu. Zakázku sice nakonec vyhrál Lockheed s typem Galaxy, ale Boeing zkušenosti z vývoje zúročil při tvorbě B747, který měl uvést leteckou dopravu do nové dimenze. Byl navržen velký a dlouhý trup s horní palubou nad přední částí trupu. Kapacita měla být okolo 500 cestujících. Díky obřím rozměrům letoun brzy vyfasoval přezdívku Jumbo Jet. Více...

  B767   Boeing B767  

     Jeden z nejnovějších letounů firmy Boeing. O jeho vývoji se začalo poprvé uvažovat již v roce 1971, o dva roky později si Boeing přizval ke spolupráci na třicet světových dopravců v čele s United Airlines. Na základě jejich požadavků začal roku 1978 vývoj nové 767ky. Aby byly sníženy náklady, probíhal vývoj 767 současně s vývojem 757. Více...

  A300   Airbus A300    

     V roce 1970 založili partneři z Francie, SRN a Velké Británie firmu Airbus Industrie s cílem vývoje a výroby letadel pro krátké a střední tratě. Ještě před tím byl v Německu představen projekt HBN-100, který se následně stal předlohou nového A300. První prototyp A300B1 se vznesl roku 1972. Brzy na to existuje i A300B2 a v roce 1974 dostávají Airbusy povolení k letům s cestujícími. Více...
  A320   Airbus A320    

     Do rodiny Airbusů 320 patří též A318, A319 a A321, což je možná lehce zavádějící, ale je to fakt. Vývoj tohoto letounu začal roku 1981. A320 bylo určeno pro krátké tratě a mělo být konkurentem pro Boeing B737 a McDonell Douglas MD-80, nakonec ale vznikl letoun nové kategorie - s větším trupem, větším pohodlím, s novými křídly i motory a řízením, které po sérii úprav zaručuje vysokou bezpečnost letu. Nové materiály snížili celkovou hmotnost letadla. Z plánovaného letounu pro krátké tratě vznikl letoun pro krátké a střední tratě. Více...
  A330   Airbus A330    

     Počátek vývoje A330 je někdy v 70. letech. Samotný vývoj trval dlouho kvůli obrovské poptávce a tedy i výrobě A300 a vývoji A310. Vývoj A330 byl později spojen s vývojem A340. Výroba třistatřicítek pak začala roku 1986 a na pravidelné lince začal první A330 létat až 1994. Později vzniká kratší verze A330-200. Více...
  A340   Airbus A340    

     A340 byl vyvíjen současně s A330 a tak je jeho obdobou se čtyřmi motory určeným pro dlouhé tratě - s extrémně dlouhým doletem. První let se uskutečnil roku 1991. Nové materiály některých součástí umožnily snížit hmotnost tohoto letounu. Původně se vyráběly verze 200 a 300, ale po čase přibyly ještě větší verze 500 a 600. Více...
  JAK-40   Jakovlev 40  

     Se sériovou výrobou JAKu 40 se začalo roku 1967, aby vznikla náhrada za dosluhující vrtulová letadla Li-2 (Lisunov) a částečně též jako náhrada za IL-12 a IL-14 (Iljušin). První letadlo vzlétlo 21.10.1966. Výroba, kterou inicioval pochopitelně především Aeroflot, trvala do roku 1985. Za tu dobu bylo vyrobeno okolo1010 kusů letadel, z toho asi 750 pro Aeroflot. Více...
  F-28-0070   Fokker 70  
     Fokker 70 je menší alternativou Fokkeru 100, kterou měla být vyplněna díra na trhu, čili letadlo větší než Fokker 50 nebo ATR 42 a zároveň menší než Boeing 737 případně MD-80. Tento záměr se také zdařil. Stroj se začal vyrábět v roce 1992 a již o rok později proběhl první let. Výroba trvala pouze do roku 1997. Za tuto dobu bylo vyrobeno 47 kusů letadel, naprostá většina z nich sloužila a slouží v Evropě, jen zanedbatelné množství strojů skončilo v USA, Asii (Vietnam) či Africe (Keňa). Obdobně to platí i pro větší verzi Fokker 100 - jen o málo více kusů se dostalo mimo Evropu (J. Amerika, Asie, N. Guinea...).Více...

Poslední úprava stránek: 12. března 2011