|
|
TU154 |
|
Tupolev |
|
|
|
Legendární ruské stroje, kterými létala snad celá RVHP a "spřátelené"
země... (poprvé létal pravidelnou linku Aeroflotu Moskva - Praha). TU 154,
občas připodobňované k Boeingu 727, se poprvé vzneslo do vzduchu roku 1968,
po pěti letech došlo k úpravám pohonných jednotek a tak vznikla verze TU
154A. Záhy dochází k dalším modernizacím a světlo světa spatřují verze
TU154B, TU 154B-1, TU 154B-2 a nákladní TU 154C. Výrazné změny se TU 154
dočkává roku 1982...
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avro RJ |
|
British Aerospace Bae 146 / Avro RJ |
|
|
|
Letadlo Britské firmy British Aerospace
(později British Aerospace Systems) má za sebou velice zajímavou historii,
která začala někdy v 60. letech. Tehdy firma Hawker Siddeley začala
plánovat nový stroj, který měl nahradit populární Dakoty DC-3...
Připravovaný hornoplošník byl označen HS-146. Roku 1974 firmu Hawker
Siddeley převzala British Aerospace a pokračovala ve vývoji
stočtyřicetšestky s označením BAe-146. První BAe-146 vzlétl roku 1981 a
jako první ho na pravidelnou linku zařadila Dan Air London.
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ATR 42 |
|
Aerospatiale / Alenia ATR 42 |
|
|
|
Francouzský koncern Aerospatiale a italská
firma Alenia založili v roce 1981 sdružení ATR (Avions de Transport
Regional) s cílem vyvynout regionální turbovrtulové letadlo, který by
vycházel z podobných projektů Alenie - AIT 230 a Aerospatiale - A.35.
Výsledkem byl brzy turbovrtulový hornoplošník ATR 42. První let se
uskutečnil již roku 1984. Směrovky a trup letounu se vyrábějí v Itálii,
odkud jsou převáženy do francouzského Toulouse k finální montáži. Oproti
jiným regionálním letadlům mají átéerka poměrně větší trup kvůli vyššímu
pohodlí a většinou též velké nákladové dveře a rychle přeměnitelný
interiér z osobní na nákladní verzi.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ATR 72 |
|
Aerospatiale / Alenia ATR 72 |
|
|
|
ATR 72 je prodlouženou verzí ATR 42. Oba
letouny mají stejnou avioniku a stejný kokpit, sedmdesátdvojka má kromě
delšího trupu i delší křídla a jiné motorové gondoly. Všechny verze kromě
500 mají čtyřlisté vrtule, pětistovka pak šestilisté. Verze 210 byla
tvořena na zakázku American Eagle a má speciální motory určené k provozu
ve vysokých nadmořských výškách nebo ve velmi vysokých teplotách. První
ATR 72 vzlétlo roku 1988.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DHC-6 |
|
De Havilland Canada DHC-6
Twin Otter |
|
|
|
DHC-6 Twin Otter je letadlo na první pohled
druhořadé a nezajímavé, ale ve skutečnosti je opak pravdou - toto letadlo
patří k velmi oblíbeným a stejně jako jeho výrobce i k zajímavým strojům.
Twin Otter vyráběla kanadská (státní) firma De Havilland Canada, která
byla později zprivatizována a v rámci této privatizace prodána americkému
Boeingu (za "zvýhodněnou" cenu). Boeing tehdy kupoval DHC, jelikož
zapadala do jejich konceptu výroby, zanedlouho však nějak v konceptu
nebyla a Boeing se rozhodl DHC zrušit... Jelikož se jednalo o několik
tisíc pracovních míst (a nařčení z nepovedené privatizace) rozhodla se
kanadská vláda a především vláda státu Ontario DHC od Boeingu odkoupit
zpět (za "znevýhodněnou" cenu).
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DHC-8 |
|
De Havilland Canada DHC-8 (DASH 8) |
|
|
|
DASH 8 vznikl na základě zvýšené poptávky po
regionálních 30ti - 40ti místných letadlech počátkem 80. let s ambicemi
nahradit dosluhující Viscounty a Fokkery 27 aj. DASH 8 převzal to nejlepší
z předchůdců - DHC-5 Buffalo, DHC-6 Twin Otter a především z velice
spolehlivého čtyřmotorového DASH 7. První DASH 8 - 100 vzlétl v červnu
roku 1983 a o rok později byl nasazen na pravidelné linky společnosti
NorOntair. Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DC-10 |
|
McDonnell Douglas DC-10 (MD-10) |
|
|
|
DC -10, označované též MD-10, bylo vytvořeno na základě poptávky American
Airlines po letadle stejného komfortu jako B 747, ale menších rozměrů aby
mohlo bez problémů operovat z New Yorského letiště La Guardia. Požadavek byl
kapacita okolo 250 osob a větší ekonomičnost než zmíněný B 747 na středních
a dlouhých tratích. Výsledkem byl stroj s krátkým širokým trupem a třemi
motory, z nichž jeden byl umístěn netradičně přímo do směrovky - tedy ne na
trup pod směrovku, ale nad trup do směrovky.
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B737 |
|
Boeing B737 |
|
|
|
V roce 1965 začala americká firma Boeing
vývoj nového letadla, které v nabídce dosud chybělo - proudového letadla
pro krátké tratě. V té době létaly pouhé tři obdobné letadla - DC-9, BAC
1-11 a Caravelle - to měli být konkurenti. Při konstrukci B737 se
vycházelo z úspěšného B727, avšak "sedmtřisedma" měla být menší než
"sedmdvasedma". Ve stejné době byla ve vývoji i největší konkurence - nová
verze "décé devítky" DC-9-30, na níž existovalo množství objednávek.
Boeing začínal pouze s objednávkou 21 ks letadel od německé Lufthansy.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B747 |
|
Boeing B747 |
|
|
|
Počátkem 60. let dostaly firmy Douglas. Lockheed a Boeing zakázku od
amerického letectva na vývoj nového velkého letounu. Zakázku sice nakonec
vyhrál Lockheed s typem Galaxy, ale Boeing zkušenosti z vývoje zúročil při
tvorbě B747, který měl uvést leteckou dopravu do nové dimenze. Byl navržen
velký a dlouhý trup s horní palubou nad přední částí trupu. Kapacita měla
být okolo 500 cestujících. Díky obřím rozměrům letoun brzy vyfasoval
přezdívku Jumbo Jet.
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B767 |
|
Boeing B767 |
|
|
|
Jeden z nejnovějších letounů firmy Boeing. O jeho vývoji se začalo poprvé
uvažovat již v roce 1971, o dva roky později si Boeing přizval ke spolupráci
na třicet světových dopravců v čele s United Airlines. Na základě jejich
požadavků začal roku 1978 vývoj nové 767ky. Aby byly sníženy náklady,
probíhal vývoj 767 současně s vývojem 757.
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A300 |
|
Airbus A300 |
|
|
|
|
|
|
V roce 1970 založili partneři z Francie, SRN
a Velké Británie firmu Airbus Industrie s cílem vývoje a výroby letadel
pro krátké a střední tratě. Ještě před tím byl v Německu představen
projekt HBN-100, který se následně stal předlohou nového A300. První
prototyp A300B1 se vznesl roku 1972. Brzy na to existuje i A300B2 a v roce
1974 dostávají Airbusy povolení k letům s cestujícími.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A320 |
|
Airbus A320 |
|
|
|
|
|
|
Do rodiny Airbusů 320 patří též A318, A319 a
A321, což je možná lehce zavádějící, ale je to fakt. Vývoj tohoto letounu
začal roku 1981. A320 bylo určeno pro krátké tratě a mělo být konkurentem
pro Boeing B737 a McDonell Douglas MD-80, nakonec ale vznikl letoun nové
kategorie - s větším trupem, větším pohodlím, s novými křídly i motory a
řízením, které po sérii úprav zaručuje vysokou bezpečnost letu. Nové
materiály snížili celkovou hmotnost letadla. Z plánovaného letounu pro
krátké tratě vznikl letoun pro krátké a střední tratě.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A330 |
|
Airbus A330 |
|
|
|
|
|
|
Počátek vývoje A330 je někdy v 70. letech.
Samotný vývoj trval dlouho kvůli obrovské poptávce a tedy i výrobě A300 a
vývoji A310. Vývoj A330 byl později spojen s vývojem A340. Výroba
třistatřicítek pak začala roku 1986 a na pravidelné lince začal první A330
létat až 1994. Později vzniká kratší verze A330-200.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A340 |
|
Airbus A340 |
|
|
|
|
|
|
A340 byl vyvíjen současně s A330 a tak je
jeho obdobou se čtyřmi motory určeným pro dlouhé tratě - s extrémně
dlouhým doletem. První let se uskutečnil roku 1991. Nové materiály
některých součástí umožnily snížit hmotnost tohoto letounu. Původně se
vyráběly verze 200 a 300, ale po čase přibyly ještě větší verze 500 a 600.
Více...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JAK-40 |
|
Jakovlev 40 |
|
|
|
Se sériovou výrobou JAKu 40 se začalo roku
1967, aby vznikla náhrada za dosluhující vrtulová letadla Li-2 (Lisunov)
a částečně též jako náhrada za IL-12 a IL-14 (Iljušin). První letadlo
vzlétlo 21.10.1966. Výroba, kterou inicioval pochopitelně především
Aeroflot, trvala do roku 1985. Za tu dobu bylo vyrobeno okolo1010 kusů
letadel, z toho asi 750 pro Aeroflot.
Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F-28-0070 |
|
Fokker 70 |
|
|
|
Fokker 70 je menší alternativou Fokkeru
100, kterou měla být vyplněna díra na trhu, čili letadlo větší než Fokker 50
nebo ATR 42 a zároveň menší než Boeing 737 případně MD-80. Tento záměr se také
zdařil. Stroj se začal vyrábět v roce 1992 a již o rok později proběhl první
let. Výroba trvala pouze do roku 1997. Za tuto dobu bylo vyrobeno 47 kusů
letadel, naprostá většina z nich sloužila a slouží v Evropě, jen zanedbatelné
množství strojů skončilo v USA, Asii (Vietnam) či Africe (Keňa). Obdobně to
platí i pro větší verzi Fokker 100 - jen o málo více kusů se dostalo mimo Evropu
(J. Amerika, Asie, N. Guinea...).Více... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|