|
Počítačová grafika |
|
!!! Vyberte v menu konkrétní položku !!! |
Bez
vyjímky práce myší - ani skenování, ani žádné pochybné trasování -
jen optická myš. Dokonce ani tablet ne... Jsou to všechno skutečné
kresby. Vektorová (tedy křivková) grafika znamená, že se kreslí
různé geometrické vesměs nepravidelné n-úhelníky s barevnou výplní,
které se vzájemně překrývají a tím tvoří obrazce. Tady na internetu
jsou všechny obrázky převedené na rastry (jpg nebo gif), protože
internet nemá podporu vektorů, ovšem originály jsou v křivkách.
Rozdíl je ten, že zvětšíte-li rastrový obrázek, rozostří se a při
větší velikosti budou vidět kostičky (pixely), z kterých se skládá.
To ovšem neplatí o vektorech. Když budete mít nakreslený např. modrý
trojúhelník, můžete zvětšovat jak chcete a bude stále stejný. Pro
představivost - vektorové jsou například kliparty ve Windowsu, které
čas od času vkládáte třeba do Wordu. Zvětšujete je a jsou stále
stejné - "nekostičkované" - a to jsou kliparty od Microsoftu asi tou
nejhorší vektorovou grafikou, která se používá.
V mém případě to byl původně jen pokus... tak vznikl první obrázek -
tygr (který sice není kdo ví co, ale pro zajímavost jsem ho sem
umístil). Po prvním pokusu přišel záhy druhý. To se opakovalo a brzy
už to byly cíleně kreslené obrázky, které se nakonec staly jedním ze
zdrojů obživy.
Kreslení na počítači ve velkém přišlo se zakázkou do ZOO Chleby...
Zoologocká zahrada dostala grant z MŽP na osvětovou činnost -
konkrétně na výrobu informační tabule o bažantech a druhé o
dravcích. Jediné, co bylo tehdy dáno, byl rozměr 2x1m a zaměření -
tedy dravci a bažanti. Původně jsem to odmítl, protože to bylo v
naprosto nevhodnou dobu - listopad a část prosince. Tedy těsně po
dovolené, kdy jsem obvykle do nocí v práci doháněl zameškaný měsíc.
Navíc v tu dobu (podzim a zima do konce roku) bývá nejvíce práce -
celý rok se nedělá tolik střech jako v tohle období. No a do toho
jsem měl tvořit dvě obrovské infocedule... Byl na to cca měsíc +
výroba stojanů, což bylo při zaměstnání nereálné a posouvat se to
nedalo, jelikož včas nevyužitý grant propadá... Dlouho jsem se tomu
vyhýbal až jsem byl ukecán s tím, že to platí ministerstvo a když to
tedy zvládnu, pokryje mi to letenku na další rok... Asi jsem to
úplně nedomyslel, ale nakonec jsem to slíbil... Na otázku jak má
cedule vypadat, jaké jsou představy, jsem dostal odpověď: "To jedno,
jeď se podívat do Liberce, jakou maj ceduli o sovách a udělej to
lepší...".
V Liberci jsem sice nebyl, ale pojal jsem to ve velkém stylu. Když
bažanti, tak všechny druhy (něco málo přes 40).´Plně původně jsem
kreslil nejen celé bažanty, ale dokonce kompletní páry, protože
obvykle vypadají kohouti jinak než slepice. Jenže to bylo časově
neúnosné a tak jsem "nezajímavé" samice vynechal. To rozhodně
nestačilo, tak jsem začal kreslit jen hlavy. Šlo to pomalu. Chodil
jsem do práce a když jsem pozdě večer končil, usedal jsem k počítači
kreslit bažanty. Docela jsem si oddychl. když byli hotoví, ale to mi
stále ještě zbývali dravci. Těch je přes 200 druhů a tak jsem se
rozhodl kreslit jen "od každého něco" - celkem asi 45 druhů. Až na
malé vyjímky už jen hlavy, na druhou stranu dravce už jsem přece jen
kreslil detailněji... Nestíhal jsem to, kreslil jsem pořád. Když
jsem měl 2x v měsíci čtyřdenní volno, padlo úplně kompletně na
kreslení - z těch čtyř dnů jsem naspal celkem 4 hodiny. Ke konci už
jsem často zůstával vzhůru celou noc. Měl jsem toho opravdu plně
zuby. Byl jsem tak přetažený, že jsem občas dělal pěkné kraviny -
jednou jsem se třeba přistihl, že jedu v protisměru (v Praze). Nebo
přesněji nepřistihl - troubil na mě protijedoucí autobus jako
zběsilý a já netušil proč, pár minut mi trvalo než jsem přišel na to
proč jezdí na druhé straně... Na štěstí se nic nestalo, obě cedule
byly včas na místě a já mohl všechno dospat.
Obě cedule tenkrát sklidily náležitý úspěch a zanedlouho putovaly v
digitální podobě do zemí bývalého SSSR. Jedna i druhá dodnes v ZOO
stojí (ačkoli už jsou částečně vybledlé) a k vidění jsou též mezi
realizacemi na mých grafických
podnikatelských stránkách. Letenku jsem z toho tenkrát sice
nezaplatil, ale vlastně ihned jsem si koupil nový rychlejší počítač.
Původně to byly primitivní kresbičky, pak začaly jmenovky zvířat v
ZOO, kde se technika zdokonalila, ale ještě stále to nebylo ono. Ty
infotabule jsem též začínal s minimem zkušeností, ale po devadesáti
nakreslených obrázcích na obou tabulích, už byl styl docela
vytříbený. Jak ovšem přibývaly oblasti využití obrázků a bylo jich
třeba ve větších rozměrech, začal jsem kreslit mnohem a mnohem
podrobněji, obvykle včetně titěrných detailů. Čím déle jsem kreslil,
tím byly obrázky dokonalejší, až se technika i styl vypilovali do
dnešní podoby, kdy je obrázek v běžném rozměru často k nerozeznání
od fotky.
Z opravdu jednoduchých triviálních neuměle nakreslených kresbiček se
za ta léta staly "skorofotky". První díla mají jen desítky objektů a
zabraly mi pár hodin, poslední obrázky mají objektů několik tisíc
(na stovky tisíc uzlů) a trávím nad nimi i tři dny...
Tady jsou k vidění téměř všechny. Tedy všechny, které mají smysl,
vynechal jsem takové ty "neobrázky" (tj. stovky různých vlaječek,
map, nejrůznějších log atd.) a též veškeré z nějakého důvodu
překreslované postavičky nebo předměty - výše je vidět např. část
bobrovkové střechy nebo Růžový panter, ale je toho mnohem víc.
Synovcům na trička jsem před lety překresloval dokonce i Teletubbies,
o kterých si fakt myslím své...
|
|
|