|
Lety |
|
!!! Vyberte v menu konkrétní položku !!! |
Zvláštní samostatná cestovatelská
"disciplína" - létání... Pryč jsou časy dávných
cestovatelů, kteří se přepravovali většinou na (dnes již
historických) lodích. Pryč jsou časy, kdy nebyl až takový problém,
že cesta trvala několik let. Dnes se to bez letadla většinou zkrátka
neobejde... A tady nastává hned několik "dobrodružství"... kde
si odbavit letenku, kde čekat na letadlo, kam jít teď, kam potom
atd. Zkrátka orientace na letišti není vždy stejná a systém
odbavování už vůbec ne. To jsem ovšem vynechal volbu letecké
společnosti. I to jsou důvody vzniku této kategorie na mých
stránkách. Žádný seznam letadel, letišť nebo aeroliní, jen ty s
nimiž mám osobní zkušenost.
Letadlo si obvykle nevyberete a tak nezbývá než letět tím co
je přistavené, ale v aerolinkách obvykle alespoň omezená volba bývá.
Drtivá většina lidí volí jednoznačně podle ceny, což je sice
pochopitelné, ale ne vždy nejlepší a nejvýhodnější - k čemu je mi
levnější letenka, když kvůli zpoždění nestihnu někde přestup. Pokud
to není v rámci jedné letenky, zpožděná letecká společnost následky
neřeší... a možnosti (aspoň teoretické), které jsou v Evropě,
přestávají platit ve všech trošičku exotičtějších zemích. Takže
výsledek...? Levnější letenka, ale zmeškaný přestup a peníze navíc
za novou letenku z přestupního místa. Nemám naštěstí takovou osobní
zkušenost, ale viděl jsem na vlastní oči, když se tento příběh stal
nějakému tuším Švýcarovi na Grenadě. Byl na dovolené na Barbadosu a
protože měl dost času, zaletěl si (neplánovaně) na Grenadu. Odlétat
měl stejným letadlem jako já, jenže to mělo více než půl dne
zpoždění a jemu tak uletělo letadlo z Barbadosu do Londýna. Od
Caribbean Star za zpoždění tehdy dostal zdarma oběd, ale tím to
myslím skončilo. Byly sice snahy letištního personálu telefonovat
kamsi a něco vyřizovat, ale nejsem si úplně jist, zda se to
podařilo. Ten Švýcar byl dost nepříčetný...
Pro mě osobně je cena také jedním z nejzákladnějších faktorů, ale snažím se alespoň kupovat letenky
najednou (většinou si ovšem sám musím zjistit spojení a pro letenku
si pak už jít s konkrétními čísly letů) a pokud možno regionální
přelety s jednou společností. Pokud mám v tom kterém místě dostatek
času, neřeším to, tam mě zpoždění nebolí. Co se týká těch
hlavních - většinou zaoceánských dlouhých letů, pokud je na výběr za
srovnatelných podmínek z více společností, volím vždy tu, která je součástí Sky
Teamu. Jednak jsou ozkoušené, jednak mají bezvadný servis a hlavně
Sky Team má (stejně jako i jiné letecké aliance) doprovodný
"věrnostní" program - v případě ČSA je to OK Plus. Proletěné
kilometry (vlastně míle) se sčítají a za určité množství si lze
vybrat letenku zdarma. Je to odstupňované - čím více mil, tím delší
letenka. Na cestu kolem světa je třeba myslím 160.000 mil, ale na
Evropu stačí asi 20 nebo 30 tisíc mil.
|
|
|