Hledání na těchto stránkách
 , svátek má:
On line uživatelů:
 
 
 
   
 
     
ANTIGUA A BARBUDA
     
Oficiální název: Stát Antigua a Barbuda (anglicky: State of Antigua and Barbuda)

Forma vlády: parlamentní stát
Nezávislost / vznik státu: 1.11. 1981 (vyhlášení nezávislosti na Velké Británii)
Rozloha: 441,6 km2 (včetně Barbudy a Redondy)
Obyvatelstvo: 66 000 (1997)
Obyvatel na km2: 150
Hlavní město: St. John's (22 300 - 1991)
Jiná města: English Harbour, Codrington
Správní rozdělení: 6 farností (parishes) - Saint George; Saint John; Saint Mary; Saint Paul; Saint Peter; Saint Philip a 2 dependence (dependencies) - Barbuda a Redonda
Měna: východokaribský dolar (XCD, EC$) = 100 centů
Časové pásmo: GMT -4
Jazyk: angličtina (úřední j.), kreolská angličtina Malých Antil
Etnické složení: 1991: černoši (94,4%), mulati (3,5%), Britové, Portugalci, Libanonci, Syřané
Náboženství: anglikáni; metodisté; moravští bratři; katolíci; baptisté; adventisté 7. dne
Nejnižší bod: 0 m (hladina Karibského moře)
Nejvyšší bod: 402 m (Boggy Peak)
Hranice: 0 km
Pobřežní linie: 153 km
   
 
Poznámky a zajímavosti Důležité informace před cestou Mezinárodní doprava Vnitrostátní doprava
Počasí, klima / oblečení Ubytování Jídlo a pití Zdraví
Měna, ceny a platby Ostatní tipy a rady Místopis a turistické zajímavosti Odkazy na tomto webu
 
Veškeré níže uvedené informace k roku: 2004
Poznámky a zajímavosti:
►Antigua a Barbuda (dále jen Antigua) je jedním z nejznámějších a nejturističtějších ostrovů Karibských Malých Antil (spolu s Barbadosem a Martinikem), ovšem tomu též odpovídá situace. Mě osobně se mnohem více líbilo v těch "Bohem zapomenutějších" končinách.Vhodná je Antigua především na plážování, zábavu v turistických resortech nebo aktivity spojené s mořem (lodní výlety, šnorchlování a potápění v korálových útesech). Přitažlivější především pro přírodozpytce je pak rozhodně Barbuda.
►Kromě hlavního ostrova Antigua a spousty okolních ostrůvků a ostrůvečků je nedílnou součástí státu též ostrov Barbuda a ostrůvek Redonda, které jsou oba dependencemi s omezenou samosprávou.
►Hlavním městem je St.John's, které leží na severozápadním pobřeží. St. John's je v podstatě jediným městem ostrova, které si zaslouží pojmenování město. Není sice nijak krásné nebo příjemné, ale jsou zde veškeré úřady, přístavy, obchody, pošty, několik kostelů, markety, banky, sídlí zde spousty nejen místních ale i zahraničních společností. St. John's není žádným turistickým lákadlem, přesto je však po právu hlavním městem.
►Antigua je pro nás středoevropany (a nejen pro nás) až příliš drahým špásem. Ubytování, stravování, vstupné, upomínkové předměty a spousty dalších záležitostí zatíží kapsu poměrně značně.
►Antigua byla osídlena již v pravěku (archeologické nálezy Arawaků z roku okolo 2400 př.n.l.). Pro Evropu Angtiguu objevil K. Kolumbus při své druhé cestě (1493).  Antigua postupně šla ze španělských rukou do britskýc, francouzských až znovu skončila u Britů. Barbuda je s Antiguou spjata od roku 1674 a Redonda od roku 1872. V éře kolonie Závětrných ostrovů byla Antigua prezidencií tohoto celku.Roku 1967 získala Antigua vnitřní nezávislost jako přidružený stát Velké Británie a roku 1981 pak plnou nezávislost. Většina obyvatel je spokojená s nezávislostí, na druhé straně však přiznává, že jim za Britů bylo lépe. Barbude se pokouší získat separátní nezávislost (viz. Barbuda) a dějiny a "politický" vývoj Redondy jsou ještě poněkud pikantnější a zajímavější (viz. Redonda).
►Hlavním artiklem je turistický ruch (okolo 70%), cukrová třtina a jiné tropické plodiny (mango, melouny, batáty), významná je výroba rumu a rafinérie ropy.
►Jako každé místo Nového světa, je i zde historie velmi mladá a proto města i památky vesměs odpovídají této skutečnosti. Jedinou památkou mezinárodního významu je tak zřejmě jen Nelson Dockyard nedaleko English Harbouru. Nejde sice o ukrutně evropsky starou historii, ale přece jen doky admirála H. Nelsona jsou na Karibské poměry významnou památkou. Města jsou na naše evropské poměry celkem fádní, nezajímavá a co je potěšující velmi malá. Architektonicky zde téměř není co k vidění (snad kromě několika kostelů, které ovšem není možné srovnávat s evropskými).
nahoru
Důležité informace před cestou:

    Pro vstup na Antiguu je třeba vízum, které je možné obdržet na počkání na Velvyslanectví Velké Británie. Víza stojí cca 1200 Kč a je třeba jedné fotografie a vyplnit formulář.
    Při příjezdu na ostrov se vyžaduje zpáteční jízdenka, letenka nebo doklad o ubytování, eventuelně adresa, kde budete bydlet. Po mně osobně nikdo nic nechtěl a odbavení bylo velice jednoduché. Pro všechny případy je dobré mít v zásobě adresu nějakého hotelu (viz. ubytování). Rozhodně nikdo nikdy nebude kontrolovat kde skutečně bydlíte. Vhodné je nezmiňovat se o campování, které je zakázané nebo přísně zakázané téměř v celém Karibiku.
    Při příjezdu a odjezdu z Antiguy se platí se v přístavu a na letišti taxy -  45 EC$ v přístavu a 50 EC$ na letišti.

nahoru
Mezinárodní doprava:

    Antigua má veliké dvoudráhové mezinárodní letiště V.C. Bird International Airport (kód ANU), které leží východně od hlavního města St. John's - na severovýchodním pobřeží u městečka Coolidge. Letadla odsud létají nejen do zbytku Karibiku a Severní Ameriky, ale i do Evropy. Nejlepší spojení je zřejmě z Londýna společností British Airways, což je přece jen o kousek dražší varianta než cesta do Karibiku s Air France nebo s KLM, ale je to bez přestupu na místní (karibský) spoj a tedy o ten jeden místní (až dost drahý) let méně. Letenka Praha - Londýn - Antigua a zpět může stát okolo 24.000 - 28.000 Kč. Pokud není Antigua jediným cílem v Karibiku, je ekonomičtější přílet z Evropy na jiný ostrov (např. St. Maarten, Guadeloupe nebo Martinik). Antigua má též lodní spojení s Montserratem, ovšem toho se mezinárodně nedá příliš využít, jelikož vzhledem k zoufalé situaci na tomto britském ostrově (vinou přírodních katastrof) je Montserrat jen slepou uličkou, odsud se (kromě vrtulníků) není možné dostat jinam než právě na Antiguu. Plavba rychlostním katamaránem trvá něco málo přes hodinu a stojí 100 EC$ (nebo 140 EC$ zpáteční) + 45EC$ taxa. Spojení s ostatními ostrovy (kromě Barbudy) je výhradně letecké.

nahoru
Vnitrostátní doprava:

    Na Antiguě  jezdí poměrně dost autobusů a mikrobusů (velké autobusy, které jezdí zde jsou obvykle v Karibiku velmi výjimečné). Většina spojů vede z / do nebo přes St. John's, avšak často je zde třeba přestupovat mezi dvěmi autobusovými nádražími - jedno je na severovýchodě města (východní nádraží) a druhé na jihozápadě (západní nádraží). Přes město autobusy nejezdí. Ceny jízdenek jsou různé a dost záleží na náladě a rozpoložení řidiče. Spíš na tom jak velkou pokladničku ve Vás vidí... Když jsem jel ze St. John's do English Harbouru, platil jsem 6,50 EC$, když jsem jel druhý den zpět stejnou cestou, platil jsem 3,50 EC$. Naprosto hloupé je, že autobusy jezdí více méně jen po hlavních silnicích a tak třeba tak významné turistické místo (s delfináriem a spoustou turistických resortů) jako je Dickenson Bay a Runaway Bay je naprosto bez spojení. Obdobné je to i z přístavy, které leží na okrajích St. John's. Nutno podotknout, že se nejedná o krátké, nýbrž několikakilometrové tratě! Z nějakého nepochopitelného důvodu na Antiguě panuje docela značné informační vakuum a informační chaos a nejinak je to i s dopravou. Navíc mě osobně se často stávalo, že informace, kterou mi někdo sdělil byla naprosto obrácená... Když se na cokoli zeptáte máte 50%ní šanci, že to tak je. Na pěší turistiku Anguila příliš není, cesty, horko a dusno jsou velice únavné, navíc tak nějak chybí i to malebné prostředí. Je možné půjčit si auto, ale rozhodně nejde o žádnou láci. Ceny začínají na 40 US$ / den + 20 US$ za místní řidičák (prodává se v půjčovnách). Na Antiguě se jezdí vlevo a provoz především v hlavním městě je poměrně chaotický.
     Taxi lze využít především k dopravě do míst, kam nejezdí bus, ale ani to není nic laciného, je třeba domluvit cenu předem, protože pochopitelně něco jako taxametr je v Karibiku vzácnost. V okolí měst není problém zastavit taxík, ale v jiných místech budete asi odkázáni na náhodu nebo na přivolání telefonem.
    Přesouvat se dá i autostopem, ale rozhodně to není až tak jednoduché jako na většině ostatních Karibských ostrovů. Dá se říci, že Antigua je jedno z nejhorších míst Malých Antil na autostop. Stopování je poněkud odlišné než u nás. Jednak je třeba stát na opačné straně silnice, jednak se nestopuje se ze vztyčeným palcem!!! (toto gesto znamená v Karibiku, že je na silnici nějaké nebezpečí a proto musí řidiči zvýšit opatrnost) - stopuje se s nataženým ukazováčkem směřujícím mírně k vozovce! Je důležité, často však ne zrovna jednoduché najít si alespoň trochu přijatelné místo pro stopování. Tzn. místo ve stínu, aspoň tak přehledné, aby bylo možné zastavit a místo, kde nesplynete s davem a řidič Vás uvidí. U velkých měst je problém přílišný provoz, mimo hlavní silnice (např. cesta do Dickenson Bay) je problém téměř nulový provoz a tak obstojné stopování je především mezi městy na hlavních silnicích. Na málo frekventovaných cestách jsem zkoušel stejné "finty" jako na Anguille (viz. Anguilla), ale tady to nezabírá. Chce to trpělivost.
     K vnitrostátní dopravě je třeba počítat i dopravu na Barbudu... Možnosti jsou v zásadě dvě - letecky z V.C. Bird Airport na Antiguě společností Carib Aviation na letiště Codrington Airpotr na Barbudě. Létá se 2x denně (letadlo z Barbudy se vrací obvykle tak 30 min. po příletu), zpáteční letenka stojí okolo 75 US$ a let trvá asi 20 min. Druhou možností je trajekt z přístavu Heritage Quay v St. John's do River Dock na Barbudě. Cesta trvá asi hodinu a půl a zpáteční jízdenka přijde na 135 EC$. Trajekt jezdí 6x týdně.
     Na Barbudě není možnost veřejné dopravy. Jediným způsobem pohybu je taxík za cca 50US$ na den. Další možností je pěší přesun. Nevím jaká je možnost půjčení jízdních kol nebo autostopu, ale řekl bych, že Barbuda je tak málo civilizovaná, že s tím bude asi trochu problém.
     Doprava na neobydlenou Redondu neexistuje. A tak snad v případě potřeby leda charterový vrtulník nebo nějaká jachta. Pochybuji však, že by někdo směroval na ostrov bez lidí a téměř bez čehokoli.Barbuda Express: www.antiguaferries.com Carib Aviation: www.carib-aviation.com

nahoru
Počasí, klima / oblečení:

    Počasí na Antiguě je horké a vlhké, přesto však příjemnější než na jižnějších ostrovech Karibiku. Občas je cítit i osvěžující vánek, ale není to zdaleka dostatečné.. Teplota, která  se pohybuje přes den okolo 30 – 35 °C (v noci téměř totéž), by u nás byla příjemná, jenže tady panuje tropické oceánské klima a tak je velmi nepříjemná  vlhkost vzduchu. Chce to přece jen trochu omezit pohyb. Vítr se příliš nehýbe (jiné je to v období „periody hurikánu“) a stín na Antiguě je více méně výjimečný. Příjemně je chvíli tak okolo tří hodin ráno. Pokud si naplánujete nějakou neplážovou aktivitu, budete asi v jednom kuse mokří, vyprané prádlo uschne, ale nikdy ne zcela do sucha… Ještě v devět hodin dopoledne, když teplota vyleze ke třiceti stupňům, je v trávě více rosy než u nás po ránu! Období dešťů, kterému se každý vyhýbá, se ukázalo naprosto neškodnou záležitostí… Je lichá běžná domněnka o několikadenních prudkých deštích bez ustání. Deště sice trvají i měsíce, jenže jde většinou jen o několikaminutové lijáky. Bývá jich sice i více za den, ale mezi nimi je nádherné počasí, každý takový déšť je možné často přečkat v suchu a většinou během jedné až dvou cigaret opadne. Jen výjimečně prší hodinu, dvě.
     Já jsem spotřeboval několik trik denně. Je zajímavé, že na rozdíl od našich podmínek není pot vůbec cítit, avšak i přesto nutně potřebujete prací prášek! Dáte-li totiž propocený oděv do igelitového sáčku, (aby se nenamočilo ostatní oblečení) během několika minut doslova zasmrádne tak neuvěřitelným způsobem, že nelze vyprat mýdlem, šamponem nebo podobnými cestovatelskými způsoby!
     Z oblečení je nesmyslné brát s sebou jakékoli teplé věci (ani noci nejsou chladné). Nepotřebujete ani dlouhé kalhoty, ani mikiny nebo trika s dlouhým rukávem. Bohatě postačí bavlněná trika s krátkým rukávem, případně tílka (nejsou tolik vhodná kvůli potu – vyrážky v podpaží apod.), kraťasy nejlépe plátěné nebo bavlněné a ponožky (postačí pouze do města) – nejsou nutné. Já jsem nenosil ani slipy a kdyby to šlo, svleču i kůži. Skutečně není nutné nic dalšího, snad kromě plavek a kapesníků, což je samozřejmé. Boty – dobře větrané sportovní, nebo sandále. Já jsem bez vyjímky vystačil s pantoflemi.

nahoru
Ubytování:
    Ubytování je vesměs drahé až nesmírně drahé, ale vedle těch ukrutně drahých hotelů přece jen existuje i množství levnějších Guest Housů. Nejsou sice nijak levné, ale ve srovnání s cenou hotelů je to přece jen přijatelnější. Většinou sice nejde o zvláštní luxus, přesto je kvalita Gust Housu na Antiguě nesrovnatelně lepší než třeba na Dominice, Grenadě apod.Cena v obyčejném Guest Housu nebo menším hotýlku se pohybuje okolo 30 - 70 US$ za osobu a noc. Občas je však přece jen možné najít něco levnějšího. Adresy některých hotelů a tip na nejevnější ubytování o němž na Antiguě vím jsou níže.
    Na Atiguě i Barbudě je stanování přísně zakázáno (na Redondě naopak zřejmě nezbytné). Campy tu neexistují, ale přesto jsem tu stano
val naprosto běžně, je třeba najít nějaké místo, které není na očích. Nejlépe nějaké pláže dále od hlavní silnice nebo podobná trošku odlehlejší místa. I na tyto pláže je třeba vzít dostatečné množství tekutin, jelikož pláže nejsou vybavené vodovodem a jelikož se různé občerstvovací zařízení (pokud existují) zavírají velmi brzy. Nevhodná pro stanování je rozhodně blízkost měst. Spát pod širákem není možné vzhledem k ukrutné vlhkosti – veškeré věci by byly ráno úplně promočené! Je nutné mít kvalitní stan s vysokými hodnotami vodního sloupce neboť ty krátké lijáky bývají skutečně velmi prudké (rychlost letící kapky a následný dopad na tropiko odpovídá myslím pěti metrům vodního sloupce), obdobné je to i s podlahou – každé ráno je pod stanem mokro, občas i louže… (člověk v kleče působí na podlahu stanu vahou odpovídající deseti metrům vodního sloupce). Stan by měl být dobře větratelný s možností obsluhy větracích otvorů zevnitř, kvůli náhlým dešťům a protože ucítíte každé kilo, které je v batohu navíc, měl by být pochopitelně co nejlehčí – jednoznačná volba jsou duralové tyče. Rozhodně se nevyplatí na stanu šetřit. Není potřeba spacák, ale rozhodně alespoň obyčejný hadr, na kterém můžete spát. Při spánku na holé podlaze stanu vás čeká jen probdělá noc – budete se neustále lepit a probouzet! Na ostrově není jediný camp.
     Adresy hotelů: Royal Antiguan, St. John's, Deep Bay (57 US$); Mel's Guest House, St. John's, All Saints Road (85 EC$)      Zřejmě nejlevnější je: Palm View Guest Hose, St. John's (15 US$)
nahoru
Jídlo a pití:

    Jídlo je k dostání téměř všude a to jak již v obchodech, tak v různých stravovacích zařízeních. Jídla je ho dost a je dobré, ale nekřesťansky drahé. Osobně jsem toho moc nekoupil, ale levné jsou banány, ryby a dostupné bývají konzervy luncheon meatu (většinou dovoz z Nizozemska).
    Pití… Toto je mnohem důležitější kapitola! Výdej tekutin je obrovský a proto i příjem musí být odpovídající (to platí i o soli). Na Antiguě, stejně jako téměř v celém Karibiku a tropických oblastech vůbec je sladká voda v přírodě velmi nebezpečná (viz. kapitola o zdraví). Není radno ji pít ani se v ní koupat!!! Bezpečná je voda z vodovodu, voda převařená nebo balená. Většina lidí dává přednost vodě před sladkými nápoji, já naopak raději piju kolu neboť se na rozdíl od vody dá vypít i teplá a především pak při mém stravování je cukr zdrojem energie. Omezený sortiment nápojů je k mání téměř všude a to ať již známé limonády nebo místní pivo, eventuelně Heineken. Je skutečně životně důležité vypít množství tekutin, já jsem vypil okolo šesti i více litrů denně (a při této spotřebě jsem chodil na malou jen ráno a večer – 2x za den - ostatní tekutiny projdou kůží!). Ne že by to bylo tak úplně na žízeň, ale celkem laciný je rum.
    Co se týče balené vody je na Antiguě velmi nepříjemným faktem užívání anglických měr - voda je v lahvích o obsahu počítaném na anglické galony, takže běžné 1,5 litrovky nebo 2 litrovky neexistují, namísto toho se prodávají galonové lahve (spíš demižony), tj. cca 3,78 l. Taková lahev je nepoužitelně velká - zabírá příliš místa, zbytečně zatěžuje batoh, je neskladná, překáží a kvůli velkému hrdlu není vhodná na pití z lahve. Navíc vypít skoro 4 litry vody chvíli trvá a než se to podaří je voda nesnesitelně horká a na pití nepoužitelná. Jediné jakž takž vhodné jsou lahve o obsahu okolo 0,6 litrů ty další menší už jsou zase příliš malé (myslím okolo 0,2 nebo 0,25 l). V restauracích nebo k okamžité spotřebě lze využít plechovkové coly (v běžných velikostech) nebo litrové coly ve skleněných lahvích.

nahoru
Zdraví:

    Ve sladkých vodách tropických oblastí je poměrně běžný výskyt améb – parazitárních prvoků způsobujících chorobu zvanou bilharzióza (nebo schistosomóza). Laicky řečeno jde o jakýsi zánět močového nebo střevního (případ Karibiku) ústrojí, který se sice dá zastavit, ale léčení je velice obtížné (pobyt v nemocnici je dlouhý a údajně nepříjemný). Střevní forma choroby může vést k cirhóze jater. Sladkou vodu nelze pít ani se v ní koupat, dokonce se nedoporučuje ani jíst ovoce s nekompletní slupkou! Existují sice tabletky (dnes běžně v lékárnách), které vodu chemicky upraví, tak aby byla pitná, ovšem fungují pouze na bakterie apod., nikoli však na parazity, tedy alespoň ne na bilharzie (schistosomy – druh motolic)!!! Zbývají tedy dvě možnosti – buď vodu řádně převařit, nebo ji nechat tři dny v uzavřené nádobě – pak bude nezávadná. Larvy schistosom totiž potřebují do tří dnů mezihostitele, kterým jsou plži, nestane-li se tak, umírají. Obecně lze říci, že bezpečné bývají pouze některé rychlé toky, toky ve vyšších polohách nebo "sirná voda". Ani jednoho v podstatě na Antiguě není příliš. Možná existují nějaké nezávadné vyjímky, předpokládám, že některá jezera se slanou nebo  s brakickou (smíšenou sladkou + slanou vodou), ale s jistotou to říci nemohu, jelikož mé zkušenosti sem nesahají.
    Dále se jedná o víceméně běžné záležitosti jakými jsou průjem, úpal, úžeh, ale též nachlazení, rýma a kašel a to především v souvislosti s neuváženou konzumací ledu a hlavně pak s přechody z klimatizovaných míst (např. hotely, markety atp.). Literatura též upozorňuje na občasné epidemie horečky dengue a doporučuje očkování proti břišnímu tyfu, eventuelně virové hepatitidě A a  tetanu. Povinné očkování platí jen pro žlutou zimnici a to jen v případě, přijíždíte-li na Antiguu z oblastí s její výskytem. (Já většinou mívám pouze právě očkování proti žluté zimnici – platí 10 let a jistě se neztratí ani žloutenka A).
     Jak jsem se již zmínil je důležité doplňovat vitamíny a sůl. V žádném případě nepodceňovat příjem tekutin a nepřepínat síly. Vyčerpání je tady mnohem rychlejší než v našem mírném pásmu. Nedělá mi problémy chůze – celkem v pohodě zvládám i velice dlouhé treky, z batohem na zádech urazím za den i 30 – 40 km, v nohách je cítím, ale vyspím se a jsem fit. Ovšem hned první den v Karibiku (na Guadeloupu) jsem naprosto neuváženě a nesmyslně urazil necelých 15 km pěšky (skoro v kuse) a výsledek… v šest hodin večer jsem vyčerpáním omdlel… dva dny jsem se zotavoval, neboť jsem nebyl schopen pokračovat dál…
    Na rozdíl od většiny ostatních ostrovů Malých Antil je Antigua na spoustě lokalit přeplněná obtížným hmyzem. Ukrutná situace s komáry je například na letišti. Naprosto zoufalou zkušenost mám z okolí English Harbouru (Pigeon Beach), kde zase po setmění panují oblaka miniaturních sotva viditelných muchniček. Je to o to horší, že na tento minihmyz zabírá repelent jen opravdu chvilku (řekněme 20 minut), pak je nutná aplikace repelentu znovu. Zrovna na pláži Pigeon Beach jsem byl doslova obalen muchničkami... Jednou ranou jich pak sice zabijete deset i víc, ale přesto nikdy neubývají... Mravenci jsou také všude hojně, ale nejsou zvláště nepříjemní. Mouchy otravují místně, ale je to stále ještě snesitelné. Přes den je situace celkem fajn ale v podvečer se značně zhoršuje. Asi čtyřikrát jsem potkal jakéhosi obrovského brouka (naprosto netuším co byl zač) – je černý veliký asi jako menší kanár, jeho let je těžkopádný a velice hlučný, má krátká křídla a krovky z nichž výrazně vyčnívá protáhlejší zadeček. Živí se dřevem a proto ho nejčastěji potkáte v blízkosti různých dřevěných bud, zahradních restaurací a podobně. Prý dokáže velmi bolestivě kousnout i člověka, nicméně není nijak útočný.
    V moři žije vícero nebezpečných živočichů, ovšem neviděl jsem u pobřeží vlastně žádného z nich, kromě medúzy, která dovede velmi nepříjemně spálit. Z vlastní zkušenosti (z Guadeloupu) však musím říci, že „kopřivová vyrážka“ po spálení odezní sama od sebe během asi jedné hodiny a rudý pruh s ztratí po několika týdnech. Krom prvotního ukrutného pálení necítíte celou dobu nic.
    Z ostatních nebezpečných a nepříjemných zvířat, myslím, nepotkáte žádná… Neviděl jsem za měsíc jediného hada, pavouka, či cokoli podobného. V pralesích uslyšíte tisíce nejrůznějších zvířat, ale neuvidíte skoro žádné. Vyhnou se vám jak malé šelmičky, tak vačice, leguáni, aguti nebo třeba krajty a jediné co budete často potkávat, jsou krabi v desítkách druhů – všichni až příliš plaší než aby zaútočili. Z větších zvířat běžně potkáte jen neškodné ptáky a toulavé psy, ale ani u těch jsem nezaznamenal, že by otravovali, natož pak útočili. (výjimkou jsou situace po ničivém působení hurikánu). Ve všech hotelích a podobných zařízeních, často též na letišti nebo pod. jsou letáky s informacemi, co dělat v případě bezprostředního nebezpečí hurikánu. Obecně lze říci, že nebezpečí pro turistu je mnohem menší, než se zdá z televizního zpravodajství. Hotely jsou obvykle zděné bytelné budovy, které hurikánu odolají a je malé riziko, že by jste se ocitli přímo v jeho epicentru, tedy tam, kde jeho síla ničí a bourá i takové budovy, jakými jsou hotely. Většinou to v horším případě odnese pouze střecha. Často je omezený přísun energií a vody, ale tím to obvykle končí. Je dobré zásobit se pitnou vodou a pro jistotu i potravinami, to ovšem jen v případě, že se očekává něco opravdu výjimečného.
     Trochu nebezpečí mohou představovat též řidiči - jednak jezdí často opojeni nebo až dost opojeni marihuanou apod. a jednak nejsou zrovna příliš ohleduplní. Často Vás vozidlo na prázdné silnici, přijíždějící "ze zad", míjí úplně těsně, přestože má dostatek prostoru pro objetí.
    V nemnohých zdravotních zařízeních Antiguy se platí záloha 4000 £ předem!!! A přeplatek, pokud nějaký je, se nevrací!!!

nahoru
Měna, ceny a platby:

    Na Angtiguě se oficiálně platí východokaribským dolarem (=100 centů), který je oficiální měnou většiny území Karibiku (včetně např. britských závislých území; neplatí na francouzských a Nizozemských ostrovech a na Barbadosu). V obchodech se používá označení EC$ v řeči běžně zkráceně EC dollar, méně často jen dollar nebo celým názvem East Caribbean dollar, oficiální bankovní kód je však XCD. Mince jsou velice zvláštní svým tvarem (mnohoúhelníky, čtverce, kytičky...). Na bankovkách je britská královna na líci a na rubu vždy vyobrazení dvou skutečných míst z ostrovů, kde se EC$ užívá. Kurz je okolo 2,6 – 2,9 EC$ za 1 US$. Většinou lze zaplatit též americkými dolary, ale je to nevýhodné. Do stále větší obliby se dostává i Euro, které, zdá se, pomalu ale jistě ubírá na významu americkému dolaru. V bance lze směnit snad všechny konvertibilní měny a někdy měny okolních států (např. Barbadoský dolar).
    Antigua je velmi drahým místem (přinejmenším stejně drahá jako okolní daleko vyspělejší ostrovy, v mnohém i dražší). Ceny uvádím jen velmi orientačně, neboť jsou odlišné v závislosti na lokalitě a druhu prodejny…Pepsi / Coca Cola 0,5l  2,5 - 5 EC$; Voda 0,6 l 3,5 - 5 EC$; Voda 3,78l okolo 5 EC$; Pohled  1,35 - 2 EC$; Známka do ČR  0,9 EC$; Rohlíky - sáček (asi 4 ks) nebo bageta 1,5 - 2,5 EC$; Cigarety Hilsborugh (místní) 3,25 EC$; Luncheon meat (malý) 3,2 - 4 EC$; Hot-dog 3 EC$; Pečené kuře (1/4) + chleba 3,5 EC$; Autobus St. John's - English Harbour 3,5 - 6,5 EC$;  Internet (každých započatých 15 min.) 20 EC$; Vstupné okolo 15 a více EC$.
      Platit platebními kartami (nejlépe Master Card a Visa) lze v St. John's poměrně často - na karibské poměry běžně, na ostatních místech méně, ale přesto často lze. Výběrové bankomaty jsou v hlavním městě St. John's, na letišti a předpokládám, že i v jiných městech, jelikož i banky nejsou výsadou jen hlavního města.      Prodejny v hlavním městě jsou podobné našim, včetně nějakých supermarketů.. Prodejny mimo město jsou menší - často smíšené zboží.

nahoru
Ostatní tipy a rady:
►Západ slunce a setmění na Antiguě probíhá velice rychle. V září slunce zapadá okolo šesté – půl sedmé a za zhruba půl hodiny je naprostá tma. Po sedmé hodině je na ostrově téměř mrtvo – žádný noční život. Výjimkou jsou jen některé turistické komplexy, ale ani tam nebývá zábava pozdě do rána. Situace v hlavním městě je trochu čilejší, ale spíš jen o pochybné existence - různí bezdomovci, feťáci apod.
►Mobilní telefon (alespoň tedy EuroTel) zde funguje přes síť Amerického Cable & Wireless a signál je na tak malém ostrově téměř všude. Volání je drahé navíc vzhledem k vzdálenosti je hlas zpožděný, ale odesílání SMS je celkem levné a bezproblémové.
►Používání přivezených elektrických spotřebičů nebo dobíjení různých baterií  je možné pouze jde-li o zástrčku s „dvouvidlicí“. Zdejší zástrčky mají tři ploché kolíky s jinou roztečí než zástrčky se dvěma, nicméně běžně se používají redukce na „dvojkolíková“ zařízení (použitelné i pro nás). Zásuvky jsou obyčejně opatřeny vypínačem.
►Česko je téměř neznámým pojmem, nemnoho lidí zná naší republiku alespoň díky fotbalu.
►Na podzim je v Karibiku občas větrnější období – cyklónová sezóna. Hurikány se vrací prý v určité periodě a řeči o nich jsou každodenní. Během mé cesty po Návětrných ostrovech Malých Antil se počty tropických bouří a hurikánů dostávaly pomalu k rekordním číslům. O chlup jsem se vyhnul hurikánu Ivan - když jsem byl na severu, Ivan byl na jihu, když já na jihu, Ivan již na severu... Hurikán Jean jsem zažil na vlastní kůži, avšak ještě jako tropickou bouři (poslední den, následující den již šlo o hurikán). Další asi tři hurikány, které skoro současně křižovali Karibik, nebyly tak silné a já minul nejen jejich návštěvu, ale vlastně i jejich následky. Ve většině hotelů a podobných zařízení téměř celého Karibiku jsou letáky s informacemi, co dělat v případě bezprostředního nebezpečí hurikánu.
►Na Antiguě je na můj vkus tak turistické země značné informační vakuum. Je obrovským problémem najít konkrétní Guest House, přístav nebo podobné záležitosti. Obvykle se ani na správný autobus nedoptáte na první pokus. Z turistického hlediska je rozhodně co zlepšit.
nahoru
Místopis a turistické zajímavosti:
St. John's Runaway Bay a Dickenson Bay Dolphin Fantaseas
Parham Town Seatons English Harbour Town
Nelson's Dockyard Shirley Heights Pigeon Beach
Ostatní místa Antiguy Barbuda Redonda
     

St. John's
    V hlavním městě Antiguy není na můj vkus až tak co k vidění. Není tady vlastni nic vyhlášeného, takže jsou možnosti značně omezené. Nejběžnějšími cíly turistů v St. John's (pokud tady tedy turisté vůbec nějaké cíle hledají) jsou: Národní muzeum, Katedrála, nábřeží u Redcliffe a Heritage Quay nebo tržnice. Hlavní město je vhodné spíše k uskutečnění nákupů. Vzhledem k cenovým hladinám na Antiguě se dá maličko rozpočtu ulehčit např. nákupem potravin v moderních supermarketech evropského stylu (jeden velký a velice dobře zásobený je u Západního nádraží). Ubytovacích kapacit je tady poměrně dost a tak není příliš problém někde přespat, ale rozhodně příjemnější je ubytovat se někde jinde. St. John's je město jehož největším významem pro turisty budou zřejmě přístavy. Odjezd na Barbudu je z přístavu Heritage Quay ležícího v podstatě v centru města (nedaleko pošty a Národního muzea) a odjezd na Montserrat je z Deep Water Harbour, který leží mnohem dále a cesta je tam více než složitá, protože nikde není jediný ukazatel nebo tak něco, navíc je Deep Water Harbour na okraji St. John's, takže již není zaznačen ani na plánech města. Téměř k přístavu sice jezdí nějaký autobus, ale netuším ani odkud ani jak často. Pěšky se ta cesta dá zvládnout také - z centra k severu (směr Dickenson Bay) a pak do leva (tuším Dickenson Bay Street). Dále už se nikde neuhýbá, ale je to poměrně daleko. Na konci cesty je rozlehlý přístavní areál, na jehož opačné straně je molo pro odjezd na Montserrat.
      V blízkém okolí (po cestě do Dickenson Bay) je možné navštívit pevnost Fort James v zálivu Fort Bay. Jedná se o pevnost z 18. století a zároveň nejlépe zachovalé vojenské ruiny Antiguy (vstupné je zdarma). Ve Fort Bay je bílá pláž, která bývá často okupována obyvateli hlavního města.

místopis         nahoru

Runaway Bay a Dickenson Bay
    Výrazně turistické místo na severozápadním pobřeží, kam ovšem nevede hlavní silnice a tak sem nejezdí ani autobus. Jedinou možnou dopravou je taxík, procházka nebo při hodně velkém štěstí autostop. Vzhledem k faktu, že nikde není jediná cedule nebo ukazatel, je cesta poměrně komplikovaná. Je třeba vyrazit z města na sever po Fort Road a u benzínové pumpy Texaco se dát doleva (mám pocit, že někde poblíž je celkem nenápadná cedule k Fort James). Cesta vypadá jakoby vedla jen k několika domům, ale to je jen zdání, je to skutečně silnice do Dickenson Bay. Po asi kilometru (možná o kousek víc) je neznačená odbočka vpravo - do Dickenson Bay. Cesta vede mezi mořem na jedné straně a slaným jezerem na straně druhé. Na jezeře je k vidění poměrně značné množství ptáků. Dále pak v Runaway Bay začínají luxusní, nádherné hotelové komplexy a celkem solidní pláže s bílým pískem. Mezi Runaway a Dickenson Bay je na maličké odbočce delfinárium s minizoo. Malebnější pláže jsou především v Dickenson Bay a totéž platí o bezpočtu možností vodních aktivit (skútry, surfy, parasailing aj.). V Dickenson Bay jsou jedny z největších místních hotelů, ale i množství barů a prodejen všeho možného, co jen turisté kupují. Zřejmě nejnavštěvovanější turistický resort. I přes tento fakt se však celkem bez problémů najde po cestě do Dickenson Bay spousta úžasných míst, kde se celkem bez problému a nepozorovaně dá stanovat. Dokonce i s hmyzem je tady situace docela dobrá.

místopis         nahoru

Dolphin Fantaseas
    V místě zvaném Mariha Bay ležícím mezi Runaway Bay a Dickenson Bay je jakési delfinárium z maličkou ZOO. Jde o jeden ze dvou těchto "podniků" v Karibiku (druhý Dolphin Fantaseas je na Anguille). Na Anguille jsou bazény umělé, zde na Antiguě jde o přírodní zátoku, která je oplocená. Ve vodě se prohání několik ochočených cvičených delfínů, s nimiž si za poměrně značnou částku (okolo 140 US$ - dle programu) můžete zaplavat. Nevím, jak je to se vstupem, když nemáte v úmyslu plavat s delfíny, já jsem byl vpuštěn zdarma. Podél břehu je rozeseto několik klícek s tukany a papoušky a voliérka s lenochody, kteří jsou přes den umísťovány na na jakousi "větvovou" prolézačku bez pletiva. Na konci je mělký bazén s vodou po kolena a několika rejnoky. Sem můžete dle libosti vlézt a cákat se s rejnoky. Více v sekci o ZOO...

místopis         nahoru

Parham Town
    Malé město na severovýchodním pobřeží, kde krom jednoho kostela není co vidět, nicméně je tady docela příjemně už kvůli tomu, že jde o velice klidné město a rozhodně tedy žádný cirkus typu St. John's.

místopis         nahoru

Seatons
    Vesnice na severovýchodním pobřeží Antiguy nenabízí nic převratného ani závratného, ale organizují zde výlety na moře za účelem plavání a potápění se s rejnoky (Swim with Rays). Cena 50 US$ za osobu je "úchvatná" a pochybuji, že by stála za ten zážitek. Já jsem si tuhle zábavu odpustil, ale třeba je to pro někoho přece jen zajímavé. Krom plavání s trnuchami se v Seatons pořádají též výlety na kajacích po okolních ostrůvcích a mangrovách s možností potápění do podmořských jeskyní. Ovšem i tato sranda trvající půl dne přijde na 50 US$.

místopis         nahoru

English Harbour Town
    Město na jihu Antiguy, které představuje rozhodně nejhistoričtější zajímavosti a rozhodně je nejčastějším cílem turistů. Samotný English Harbour je polomrtvý, přesto velice příjemný, malebný a na zdejší poměry kultivovaný. Totéž platí i o okolí. Největším lákadlem je Nelson's Dockyard (loděnice admirála Horatia Nelsona), ale v nedalekém okolí je zajímavostí mnohem více. Z největších pak rozhodně návrší Shirley Heights s pevností Fort Shirley a starým hřbitovem. Obrovský vojenský komplex Great Fort George leží u blízkého města Falmouth. Z dalších pevností jmenujme např. Dawn Hill Fort, Fort Tyler, St. Annes Fort aj. Ze St. John's do English Harbour Townu jezdí autobus číslo 17 a jeho konečná je přímo před vchodem do Nelson's Dockyard. V English Harbouru je též Antigua Yacht Club (po cestě na Pigeon Beach), což je jediné místo na světě, kde lze koupit několik předmětů "made in neobydlený ostrov Redonda" - jde v podstatě o rum a cigarety, ale jinde se fakt neprodávají.

místopis         nahoru

Nelson's Dockyard
    Loděnice admirála Horatio Nelsona, ležící na konci hlavní silnice (na konečné autobusu) pochází z 18. století. Je nejnavštěvovanější atrakcí Antiguy a je jedinou dochovanou loděnicí na světě postavenou v georgiánské době. Původně se tu čistily lodě (i dna) a vpřípadě potřeby i opravovaly. Armáda později využívala loděnici též jako skladiště proviantu pro námořníky, kteří odsud hlídali britské kolonie. Stavba loděnice začala roku 1743, ale většina dnešních budov je z let 1785 - 1792. V 19. století loděnice začala ztrácet na významu (s příchodem méně údržbových parních lodí) a v roce 1889 byla zavřena. V 50. letech 20. století pak loděnice prošla kompletní rekonstrukcí a od roku 1961 je opět otevřena jako plně funkční přístav a turistická atrakce. V areálu je několik hostinec (původně skladiště dehtu, olova a terpentýnu), admirálský dům s muzeem (v němž ve skutečnosti Nelson nikdy nepobýval), několik  koloniálních domů, pozůstatky strážnice, kovářské dílny nebo prodejen plátna apod. Dnes se v areálu prodává spousta suvenýrů, občerstvení a jiných záležitostí. Vstupné je 13 EC$ a na vstupenku je možné jít i do Shirley Heights, které ovšem leží na protější straně zálivu, po cestě tak okolo 5ti kilometrů a nic tam nejezdí.

místopis         nahoru

Shirley Heights
    Já jsem Shirley Heights časově nezvládal a tak jen stručná informace: Shirley Heights je dopravně skutečně pro turistu velice špatně přístupné - vlastně jsou možnosti taxi, pěšky nebo při velkém štěstí autostop. Už po cestě k Fort Shirley stojí Clarence House z roku 1787, v němž bydlel princ William (pozdější král William IV.), dále je Down's Hill Interpretation Centre (s obrovskou sbírkou mušlí). Poté se cesta dělí. Do leva přijdete na Cape Shirley do Blockhouse - polorozpadlá kamenná stavení kasáren, ubytoven důstojníků a zbrojnice a na palebnou plošinu (odsud je vidět poloostrov Standfast Point s obrovským domem Erica Claptona). Pokud se na křižovatce nevydáte do leva, ale naopak do prava, dojdete k ruinám pevnosti Fort Shirley (důstojnické ubytovny, vojenská nemocnice s chirurgií, vojenský hřbitov, strážnice). Nedaleko od Shirley Heights leží též Arawacká vesnice.

místopis         nahoru

Pigeon Beach
    Pláž ležící asi 20 minut pěšky z English Harbouru na odbočce do leva (před přístavem). Není příliš velká, zato tu funguje občerstvení. Za pásem bílého písku jsou postaveny jakési dřevěné plážové pergoly, které jen ještě více zpříjemňují pobyt. Je to asi nejpříjemnější pláž v okolí English Harbouru. Není problém tady stanovat, jelikož se pláž nachází mimo město a poměrně brzy se vylidní, ale musíte počítat s tím, že je tady naprostý nedostatek pitné vody a po uzavření baru (velmi brzo, někdy je dokonce zavřený celý den) není možnost opatřit cokoli k jídlu nebo pití. Největším problémem Pigeon Beach jsou doslova oblaka otravných muchniček, které Vás v podvečer bezmála sežerou. Repelent příliš nepomůže, takže leda prodyšná moskytiéra (spát v zavřeném stanu je bez mála na udušení) nebo holt přespat jinde.

místopis         nahoru

Ostatní místa na Antiguě:
    Na východním pobřeží u Long Bay se nachází Devil's Bridge (Ďáblův most) - skalní most nebo brána s úchvatným výhledem na oceán. Na jihovýchodě leží Half Moon Bay - údajně jedna z nejkrásnějších pláží Antiguy. Na jihu, resp. jihozápadě ostrova je pak možné navštívit zbytky Antiguyského pralesa se spoustou ptáků nebo uskutečnit trek na Boggy Peak, odkud je za jasného počasí vidět St. Kitts, Montserrat a Guadeloupe. Na východě je nejdůležitějším střediskem Jolly Harbour s přístavním komplexem, golfovým hřištěm, restauracemi, hotelovými komplexy, nákupními středisky a podobnými výdobytky turistického průmyslu. Jolly Harbour jakoby prý na Antiguu ani nepatřil - je údajně spíše kusem Spojených států importovaným do Karibiku. 
Odkazy:
Oficiální stránky Antiguy: www.antigua-barbuda.org; www.antigua-barbuda.com; www.antiguabarbuda.net
Mořský průvodce Antiguy: www.antiguamarineguide.com
Muzea Anitiguy: www.antiguamuseums.org

místopis         nahoru
  Barbuda  
Oficiální název: Barbuda

Forma vlády: území s omezenou samosprávou (od 80. let usiluje Barbuda o nezávislost na Antiguě)
Rozloha: 160,5 km2
Obyvatelstvo: 1 400 (1991)
Obyvatel na km2: 9
Hlavní město: Codrington
Správní rozdělení: 1 správní celek
Měna: východokaribský dolar (XCD, EC$) = 100 centů
Časové pásmo: GMT -4
Jazyk: angličtina (úřední j.), kreolská angličtina Malých Antil
Etnické složení: černoši, mulati, Britové
Náboženství: anglikáni; katolíci
Nejnižší bod: 0 m (hladina Karibského moře)
Nejvyšší bod: ?
Hranice: 0 km
Pobřežní linie: ?
   

Nejzajímavější je Barbuda rozhodně pro přírodozpytce - především pak ornitology (na Barbudě žije asi 170druhů ptáků). Největší atrakcí ostrova je Frigate Bird Sanctuary (Rezervace fregatek) - hnízdiště největší skupiny fregatek v Karibiku. Úžasná je prý Palm Beach na západě za lagunou Codrington (plnou brakické vody). Dále se zde nachází několik jeskyní nebo  pozůstatky pevnosti River Fort. Jediným městem (spíše vesnicí) je Codrington, kde také žijí téměř všichni obyvatelé ostrova. Oficiální stránky Barbudy: www.barbudaful.net

místopis         nahoru

Redonda

Oficiální název: Redonda
Forma vlády: dependence Antiguy a Barbudy (neoficiálně Království Redonda)
Rozloha: 1,5 km2
Obyvatelstvo: 0 (neobydlen)
Obyvatel na km2: 0
Hlavní město: -
Správní rozdělení: 1 správní celek
Časové pásmo: GMT -4
Jazyk: angličtina (úřední j.)
Nejnižší bod: 0 m (hladina Karibského moře)
Nejvyšší bod: 296 m (King Juan's Peak)
Hranice: 0 km
Pobřežní linie: ?
   

Maličký neobydlený ostrov Redonda je zajímavý snad jen poněkud výstřední historií. Objevil jej Kryštof Kolumbus roku 1493. V novodobých dějinách je Redonda neustále oficiálně spjata s Antiguou a poté s Antiguou a Barbudou, což trvá dodnes. Nicméně v roce 1865 Redondu zabral (dle jiných zdrojů koupil) Matthew Shiell z Montserratu a po čase ji věnoval již jako království svému synovi Philippovi (dokonce snad o titul požádal královnu Victorii), který byl na Redondě jen jednou v životě při korunovaci na druhého krále Redondy Felipe I.
    Jeho nástupcem se pak stal básník John Gawsworth (král Juan I.). Právě jmenování Gawswotha bylo asi kamenem úrazu a předmětem následných sporů. Jelikož není trůn dědičný (a je "celoživotní" nebo spíše "dosmrtný") dál se o něj vedli a vedou spory, které dovedly absurdní království k dnešní ještě absurdnější situaci, kdy si královskou korunu nárokují hned čtyři králové.
    Šlo o to, že básník Gawsworth (tedy třetí král - Juan I.) byl též alkoholikem a sliboval království jako nějaký předmět. V 50. letech přebýval v Kanadě v rodině Leggettů, když se jim zrovna narodil syn Max a tak Gawsworth prohlásil, že Max Leggett bude následným králem Redondy. Tato historka se nebere příliš vážně a Max Leggett se o svůj trůn bere asi nejméně. Kromě toho Gawsworth tři roky před smrtí abdikoval a jmenoval následníkem Arthura Jona Robertse, který vládl pod jménem Juan II., jeho následníkem a tedy současným králem se poté stal William Leonard Gates (z V.Británie), který vládne jako král Leo. Toto je zároveň asi nejméně zpochybnitelná verze. Král Leo vlastní nejvíce historických dokumentů a teoreticky tedy nejvíce důkazů. V jeho případě je úředně království nejkompletnější. Krom toho vlastní též The Redondan Foundation (www.redonda.org), kde mj. popisuje historii a jiné záležitosti Redondy.
     Aby toho nebylo málo, jmenoval údajně Gawsworth ještě na smrtelné posteli (tedy po abdikaci) nástupcem anglického básníka Jona Wayne-Tysona, který, coby Juan II., následně předal žezlo opět hned dvěma následníkům. Jedním byl španělský literát Javier Marías, který se snaží kralovat pod jménem Xavier I. (www.javiermarias.es), ovšem i v jeho případě jde o útopii a on sám, zdá se toho faktu využívá spíše pro kšeft. Druhým následníkem prohlásil Wayne-Tyson Roberta Williamsona z Antiguy, ten vzal tento fakt opravdu vážně a je coby král Robert the Bald nevětší konkurencí krále Lea. Robert the Bald (též Bob) kraluje z Antiguyského English Harbouru, vyrábí a prodává Redondský rum a cigarety, vydává poštovní známky se svou podobiznou a podobiznou anglické královny. Dokonce se snaží s královnou Alžbětou komunikovat a scházet (spíš se s ní ukazovat).
    Aby situace nebyla málo absurdní, napsal v roce 2000 králi Robertu the Bald nějaký pan Jiří Mikeš z Česka žádost o zastupování Království Redonda v ČR a tak byl jedním z králů, tedy Bobem, jmenován mimořádným zplnomocněným velvyslancem Království Redonda v České republice. Tím ovšem jeho aktivity končí. Pan Mikeš není ani natolik nadšený jako králové, aby uveřejnil třeba jen malou informaci na internetu. Robert the Bald vede oficiální stránky jeho verze království www.antiguanice.com/redonda. Osobně mi nejpravděpodobnější připadá varianta krále Lea, jelikož už následnictví Jona Wayne-Tysona je zpochybňované téměř každým. Navíc Leo mi připadá, že ze všech králů jediný ze sebe nedělá kašpara a z Redondy reklamu pro zlepšení svých kšeftů. Verze Roberta the Bald a celý jeho příběh mi připadá natolik hloupý, že si říkám, že bych asi měl vést českou ambasádu Redondy krále Lea..., když může pan Mikeš totéž činit Bobovi.
    Jak Leo, tak Robert the Bald užívají jinou vlajku a jiný znak. Na obrázku je vlevo vlajka a znak Lea a vpravo Boba.

místopis         nahoru
MAPY: (Antigua a Barbuda 1x; Antigua 3x; St. John's 3x; Runaway a Dickenson Bay 2x; English Harbour 2x; Barbuda 2x; Redonda 2x)
 
nahoru

Poslední úprava stránek: 12. března 2011