|
|
|
|
ANTIGUA A BARBUDA |
|
|
|
|
Oficiální název: |
Stát Antigua a Barbuda (anglicky:
State of Antigua and Barbuda) |
|
Forma vlády: |
parlamentní stát |
Nezávislost / vznik
státu: |
1.11. 1981 (vyhlášení nezávislosti na Velké Británii) |
Rozloha: |
441,6 km2 (včetně Barbudy a
Redondy) |
Obyvatelstvo: |
66 000 (1997) |
Obyvatel na km2: |
150 |
Hlavní město: |
St. John's (22 300 - 1991) |
Jiná města: |
English Harbour, Codrington |
Správní rozdělení: |
6 farností (parishes) - Saint George; Saint John;
Saint Mary; Saint Paul; Saint Peter; Saint Philip a 2 dependence (dependencies)
- Barbuda a Redonda |
Měna: |
východokaribský dolar (XCD,
EC$) = 100 centů |
Časové pásmo: |
GMT -4 |
Jazyk: |
angličtina (úřední j.),
kreolská angličtina Malých Antil |
Etnické složení: |
1991: černoši (94,4%), mulati (3,5%), Britové,
Portugalci, Libanonci, Syřané |
Náboženství: |
anglikáni; metodisté; moravští bratři; katolíci; baptisté;
adventisté 7. dne |
Nejnižší bod: |
0 m (hladina Karibského
moře) |
Nejvyšší bod: |
402 m (Boggy Peak) |
Hranice: |
0 km |
Pobřežní linie: |
153 km |
|
|
|
|
|
Veškeré níže uvedené informace k roku: 2004 |
Poznámky a zajímavosti: |
►Antigua a Barbuda (dále jen Antigua) je jedním z
nejznámějších a nejturističtějších ostrovů Karibských Malých
Antil (spolu s Barbadosem a Martinikem), ovšem tomu též odpovídá
situace. Mě osobně se mnohem více líbilo v těch "Bohem zapomenutějších" končinách.Vhodná je Antigua především na
plážování, zábavu v turistických resortech nebo aktivity spojené
s mořem (lodní výlety, šnorchlování a potápění v korálových
útesech). Přitažlivější především pro přírodozpytce je pak
rozhodně Barbuda.
►Kromě hlavního ostrova Antigua a spousty okolních
ostrůvků a ostrůvečků je nedílnou součástí státu též ostrov
Barbuda a ostrůvek Redonda, které jsou oba dependencemi s
omezenou samosprávou.
►Hlavním městem je St.John's, které leží na
severozápadním pobřeží. St. John's je v podstatě jediným městem
ostrova, které si zaslouží pojmenování město. Není sice nijak
krásné nebo příjemné, ale jsou zde veškeré úřady, přístavy,
obchody, pošty, několik kostelů, markety, banky, sídlí zde
spousty nejen místních ale i zahraničních společností. St.
John's není žádným turistickým lákadlem, přesto je však po právu
hlavním městem.
►Antigua je pro nás středoevropany (a nejen pro
nás) až příliš drahým špásem. Ubytování, stravování, vstupné,
upomínkové předměty a spousty dalších záležitostí zatíží kapsu
poměrně značně.
►Antigua byla osídlena již v pravěku
(archeologické nálezy Arawaků z roku okolo 2400 př.n.l.). Pro
Evropu Angtiguu objevil K. Kolumbus při své druhé cestě (1493).
Antigua postupně šla ze španělských rukou do britskýc,
francouzských až znovu skončila u Britů. Barbuda je s Antiguou
spjata od roku 1674 a Redonda od roku 1872. V éře kolonie
Závětrných ostrovů byla Antigua prezidencií tohoto celku.Roku
1967 získala Antigua vnitřní nezávislost jako přidružený stát
Velké Británie a roku 1981 pak plnou nezávislost. Většina
obyvatel je spokojená s nezávislostí, na druhé straně však
přiznává, že jim za Britů bylo lépe. Barbude se pokouší získat
separátní nezávislost (viz. Barbuda) a dějiny a "politický"
vývoj Redondy jsou ještě poněkud pikantnější a zajímavější (viz.
Redonda).
►Hlavním artiklem je turistický ruch (okolo 70%), cukrová třtina a
jiné tropické plodiny (mango, melouny, batáty), významná je
výroba rumu a rafinérie ropy.
►Jako každé místo Nového světa, je i
zde historie velmi mladá a proto města i památky vesměs odpovídají této
skutečnosti. Jedinou památkou mezinárodního významu je tak
zřejmě jen Nelson Dockyard nedaleko English Harbouru. Nejde sice
o ukrutně evropsky starou historii, ale přece jen doky admirála
H. Nelsona jsou na Karibské poměry významnou památkou. Města jsou na naše evropské poměry celkem fádní,
nezajímavá a co je potěšující velmi malá. Architektonicky zde
téměř není co k vidění (snad kromě několika kostelů, které
ovšem není možné srovnávat s evropskými). |
nahoru |
Důležité informace před
cestou: |
Pro
vstup na Antiguu je třeba vízum, které je možné obdržet na počkání
na Velvyslanectví Velké Británie. Víza stojí cca 1200 Kč a je třeba
jedné fotografie a vyplnit formulář.
Při příjezdu na
ostrov se vyžaduje zpáteční jízdenka, letenka nebo doklad o
ubytování, eventuelně adresa, kde budete bydlet. Po mně osobně nikdo
nic nechtěl a odbavení bylo velice jednoduché. Pro všechny případy
je dobré mít v zásobě adresu nějakého hotelu (viz.
ubytování). Rozhodně nikdo nikdy nebude kontrolovat kde skutečně bydlíte.
Vhodné je nezmiňovat se o campování, které je zakázané nebo přísně
zakázané téměř v celém Karibiku.
Při
příjezdu a odjezdu
z Antiguy se platí se v přístavu a na letišti taxy -
45 EC$ v přístavu a 50 EC$ na letišti. |
nahoru |
Mezinárodní doprava: |
Antigua má veliké dvoudráhové mezinárodní letiště V.C. Bird
International Airport (kód ANU), které leží východně od hlavního
města St. John's - na severovýchodním pobřeží u městečka Coolidge.
Letadla odsud létají nejen do zbytku Karibiku a Severní Ameriky, ale
i do Evropy. Nejlepší spojení je zřejmě z Londýna společností
British Airways, což je přece jen o kousek dražší varianta než cesta
do Karibiku s Air France nebo s KLM, ale je to bez přestupu na
místní (karibský) spoj a tedy o ten jeden místní (až dost drahý) let
méně. Letenka Praha - Londýn - Antigua a zpět může stát okolo 24.000
- 28.000 Kč. Pokud není Antigua jediným cílem v Karibiku, je
ekonomičtější přílet z Evropy na jiný ostrov (např. St. Maarten,
Guadeloupe nebo Martinik). Antigua má též lodní spojení s
Montserratem, ovšem toho se mezinárodně nedá příliš využít, jelikož
vzhledem k zoufalé situaci na tomto britském ostrově (vinou
přírodních katastrof) je Montserrat jen slepou uličkou, odsud se
(kromě vrtulníků) není možné dostat jinam než právě na Antiguu. Plavba
rychlostním katamaránem trvá něco málo přes hodinu a stojí 100 EC$
(nebo 140 EC$ zpáteční) + 45EC$ taxa. Spojení s ostatními ostrovy
(kromě Barbudy) je výhradně letecké. |
nahoru |
Vnitrostátní doprava: |
Na
Antiguě jezdí poměrně dost autobusů a mikrobusů (velké
autobusy, které jezdí zde jsou obvykle v Karibiku velmi výjimečné).
Většina spojů vede z / do nebo přes St. John's, avšak často je zde
třeba přestupovat mezi dvěmi autobusovými nádražími - jedno je na
severovýchodě města (východní nádraží) a druhé na jihozápadě
(západní nádraží). Přes město autobusy nejezdí. Ceny jízdenek jsou
různé a dost záleží na náladě a rozpoložení řidiče. Spíš na tom jak
velkou pokladničku ve Vás vidí... Když jsem jel ze St. John's do
English Harbouru, platil jsem 6,50 EC$, když jsem jel druhý den zpět
stejnou cestou, platil jsem 3,50 EC$. Naprosto hloupé je, že
autobusy jezdí více méně jen po hlavních silnicích a tak třeba tak
významné turistické místo (s delfináriem a spoustou turistických
resortů) jako je Dickenson Bay a Runaway Bay je naprosto bez
spojení. Obdobné je to i z přístavy, které leží na okrajích St.
John's. Nutno podotknout, že se nejedná o krátké, nýbrž
několikakilometrové tratě! Z nějakého nepochopitelného důvodu na
Antiguě panuje docela značné informační vakuum a informační chaos a
nejinak je to i s dopravou. Navíc mě osobně se často stávalo, že
informace, kterou mi někdo sdělil byla naprosto obrácená... Když se
na cokoli zeptáte máte 50%ní šanci, že to tak je. Na pěší turistiku
Anguila příliš není, cesty, horko a dusno jsou velice únavné, navíc
tak nějak chybí i to malebné prostředí. Je možné půjčit si auto, ale
rozhodně nejde o žádnou láci. Ceny začínají na 40 US$ / den + 20 US$
za místní řidičák (prodává se v půjčovnách). Na Antiguě se jezdí vlevo
a provoz především v hlavním městě je poměrně chaotický.
Taxi lze využít
především k dopravě do míst, kam nejezdí bus, ale ani to není
nic laciného, je třeba domluvit cenu předem, protože pochopitelně
něco jako taxametr je v Karibiku vzácnost. V okolí měst není problém
zastavit taxík, ale v jiných místech budete asi odkázáni na náhodu
nebo na přivolání telefonem.
Přesouvat se dá i autostopem, ale rozhodně to není až tak jednoduché
jako na většině ostatních Karibských ostrovů. Dá se říci, že Antigua
je jedno z nejhorších míst Malých Antil na autostop. Stopování je poněkud odlišné
než u nás. Jednak je třeba stát na opačné straně silnice, jednak se
nestopuje se ze vztyčeným palcem!!! (toto gesto znamená v Karibiku,
že je na silnici nějaké nebezpečí a proto musí řidiči zvýšit
opatrnost) - stopuje se s nataženým ukazováčkem směřujícím mírně
k vozovce! Je důležité, často však ne zrovna jednoduché najít
si alespoň trochu přijatelné místo pro stopování. Tzn. místo ve
stínu, aspoň tak přehledné, aby bylo možné zastavit a místo, kde
nesplynete s davem a řidič Vás uvidí. U velkých měst je problém
přílišný provoz, mimo hlavní silnice (např. cesta do Dickenson Bay)
je problém téměř nulový provoz a tak obstojné stopování je především
mezi městy na hlavních silnicích. Na málo frekventovaných cestách
jsem zkoušel stejné "finty" jako na Anguille (viz.
Anguilla), ale tady to nezabírá.
Chce to trpělivost.
K
vnitrostátní dopravě je třeba počítat i dopravu na Barbudu...
Možnosti jsou v zásadě dvě - letecky z V.C. Bird Airport na Antiguě
společností Carib Aviation na letiště Codrington Airpotr na Barbudě.
Létá se 2x denně (letadlo z Barbudy se vrací obvykle tak 30 min. po
příletu), zpáteční letenka stojí okolo 75 US$ a let trvá asi 20 min.
Druhou možností je trajekt z přístavu Heritage Quay v St. John's do
River Dock na Barbudě. Cesta trvá asi hodinu a půl a zpáteční
jízdenka přijde na 135 EC$. Trajekt jezdí 6x týdně.
Na Barbudě není možnost veřejné dopravy. Jediným způsobem pohybu je
taxík za cca 50US$ na den. Další možností je pěší přesun. Nevím jaká
je možnost půjčení jízdních kol nebo autostopu, ale řekl bych, že
Barbuda je tak málo civilizovaná, že s tím bude asi trochu problém.
Doprava na neobydlenou Redondu neexistuje. A tak snad v případě
potřeby leda charterový vrtulník nebo nějaká jachta. Pochybuji však,
že by někdo směroval na ostrov bez lidí a téměř bez čehokoli.Barbuda Express:
www.antiguaferries.com Carib Aviation:
www.carib-aviation.com |
nahoru |
Počasí, klima / oblečení: |
Počasí na Antiguě je horké a vlhké, přesto však příjemnější než na
jižnějších ostrovech Karibiku. Občas je cítit i osvěžující vánek,
ale není to zdaleka dostatečné.. Teplota, která se pohybuje přes den okolo 30 – 35 °C (v noci
téměř totéž), by u nás byla příjemná, jenže tady panuje tropické oceánské klima a tak je
velmi nepříjemná vlhkost vzduchu.
Chce to přece jen trochu
omezit pohyb. Vítr se příliš nehýbe (jiné je to v období „periody hurikánu“) a stín na Antiguě je
více méně výjimečný. Příjemně je chvíli tak okolo
tří hodin ráno. Pokud si naplánujete nějakou neplážovou aktivitu,
budete asi v jednom
kuse mokří, vyprané prádlo uschne, ale nikdy ne zcela do sucha…
Ještě v devět hodin dopoledne, když teplota vyleze ke třiceti
stupňům, je v trávě více rosy než u nás po ránu! Období dešťů,
kterému se každý vyhýbá, se ukázalo naprosto neškodnou záležitostí…
Je lichá běžná domněnka o několikadenních prudkých deštích bez
ustání. Deště sice trvají i měsíce, jenže jde většinou jen o
několikaminutové lijáky. Bývá jich sice i více za den, ale mezi nimi
je nádherné počasí, každý takový déšť je možné často přečkat v suchu
a většinou během jedné až dvou cigaret opadne. Jen výjimečně prší
hodinu, dvě.
Já
jsem spotřeboval několik trik denně. Je zajímavé,
že na rozdíl od našich podmínek není pot vůbec cítit, avšak i přesto
nutně potřebujete prací prášek! Dáte-li totiž propocený oděv do
igelitového sáčku, (aby se nenamočilo ostatní oblečení) během
několika minut doslova zasmrádne tak neuvěřitelným způsobem, že
nelze vyprat mýdlem, šamponem nebo podobnými cestovatelskými
způsoby!
Z oblečení je
nesmyslné brát s sebou jakékoli teplé věci (ani noci nejsou
chladné). Nepotřebujete ani dlouhé kalhoty, ani mikiny nebo trika
s dlouhým rukávem. Bohatě postačí bavlněná trika s krátkým rukávem,
případně tílka (nejsou tolik vhodná kvůli potu – vyrážky v podpaží
apod.), kraťasy nejlépe plátěné nebo bavlněné a ponožky (postačí
pouze do města) – nejsou nutné. Já jsem nenosil ani slipy a kdyby to
šlo, svleču i kůži. Skutečně není nutné nic dalšího, snad kromě
plavek a kapesníků, což je samozřejmé. Boty – dobře větrané
sportovní, nebo sandále. Já jsem bez vyjímky vystačil s pantoflemi. |
nahoru |
Ubytování: |
Ubytování je vesměs drahé až nesmírně drahé, ale vedle těch ukrutně
drahých hotelů přece jen existuje i množství levnějších Guest Housů.
Nejsou sice nijak levné, ale ve srovnání s cenou hotelů je to přece
jen přijatelnější. Většinou sice nejde o zvláštní luxus, přesto je
kvalita Gust Housu na Antiguě nesrovnatelně lepší než třeba na
Dominice, Grenadě apod.Cena v
obyčejném Guest Housu nebo menším hotýlku se pohybuje okolo 30 - 70 US$ za osobu a noc.
Občas je však přece jen možné najít něco levnějšího. Adresy některých hotelů
a tip na nejevnější ubytování o němž na Antiguě vím jsou níže.
Na Atiguě i Barbudě je stanování přísně zakázáno (na Redondě naopak
zřejmě nezbytné). Campy tu neexistují, ale přesto jsem tu stanoval
naprosto běžně, je třeba najít nějaké místo, které není na očích.
Nejlépe nějaké pláže dále od hlavní silnice nebo podobná trošku
odlehlejší místa. I na tyto pláže je třeba vzít dostatečné množství
tekutin, jelikož pláže nejsou vybavené vodovodem a jelikož se různé
občerstvovací zařízení (pokud existují) zavírají velmi brzy.
Nevhodná pro stanování je rozhodně blízkost měst. Spát pod širákem není možné vzhledem
k ukrutné vlhkosti – veškeré věci by byly ráno úplně promočené!
Je
nutné mít kvalitní stan s vysokými hodnotami vodního sloupce neboť
ty krátké lijáky bývají skutečně velmi prudké (rychlost letící kapky
a následný dopad na tropiko odpovídá myslím pěti metrům vodního
sloupce), obdobné je to i s podlahou – každé ráno je pod stanem
mokro, občas i louže… (člověk v kleče působí na podlahu stanu vahou
odpovídající deseti metrům vodního sloupce). Stan by měl být dobře
větratelný s možností obsluhy větracích otvorů zevnitř, kvůli náhlým
dešťům a protože ucítíte každé kilo, které je v batohu navíc, měl by
být pochopitelně co nejlehčí – jednoznačná volba jsou duralové tyče.
Rozhodně se nevyplatí na stanu šetřit. Není potřeba spacák, ale
rozhodně alespoň obyčejný hadr, na kterém můžete spát. Při spánku na
holé podlaze stanu vás čeká jen probdělá noc – budete se neustále
lepit a probouzet! Na ostrově není jediný camp.
Adresy hotelů: Royal Antiguan, St. John's, Deep Bay (57 US$); Mel's
Guest House, St. John's, All Saints Road (85 EC$)
Zřejmě nejlevnější je: Palm View Guest Hose, St. John's (15 US$) |
nahoru |
Jídlo a pití: |
Jídlo je
k dostání téměř všude a to jak již v obchodech, tak v různých
stravovacích zařízeních. Jídla je ho dost a je dobré, ale
nekřesťansky drahé. Osobně jsem toho moc nekoupil, ale levné jsou banány, ryby a
dostupné bývají konzervy luncheon meatu (většinou dovoz z
Nizozemska).
Pití… Toto je mnohem
důležitější kapitola! Výdej tekutin je obrovský a proto i příjem
musí být odpovídající (to platí i o soli). Na Antiguě, stejně jako
téměř v celém Karibiku a tropických oblastech vůbec je sladká
voda v přírodě velmi nebezpečná (viz. kapitola o zdraví). Není radno
ji pít ani se v ní koupat!!! Bezpečná je voda z vodovodu, voda
převařená nebo balená.
Většina lidí dává přednost vodě před sladkými nápoji, já naopak
raději piju kolu neboť se na rozdíl od vody dá vypít i teplá a
především pak při mém stravování je cukr zdrojem energie. Omezený
sortiment nápojů je k mání téměř všude a to ať již známé limonády
nebo místní pivo, eventuelně Heineken. Je
skutečně životně důležité vypít množství tekutin, já jsem vypil
okolo šesti i více litrů denně (a při této spotřebě jsem chodil na
malou jen ráno a večer – 2x za den - ostatní tekutiny projdou
kůží!). Ne že by to bylo tak úplně na žízeň, ale celkem laciný je
rum.
Co se týče balené vody je na Antiguě velmi nepříjemným faktem
užívání anglických měr - voda je v lahvích o obsahu počítaném na
anglické galony, takže běžné 1,5 litrovky nebo 2 litrovky
neexistují, namísto toho se prodávají galonové lahve (spíš
demižony), tj. cca 3,78 l. Taková lahev je nepoužitelně velká -
zabírá příliš místa, zbytečně zatěžuje batoh, je neskladná, překáží
a kvůli velkému hrdlu není vhodná na pití z lahve. Navíc vypít skoro
4 litry vody chvíli trvá a než se to podaří je voda nesnesitelně
horká a na pití nepoužitelná. Jediné jakž takž vhodné jsou lahve o
obsahu okolo 0,6 litrů ty další menší už jsou zase příliš malé
(myslím okolo 0,2 nebo 0,25 l). V restauracích nebo k okamžité
spotřebě lze využít plechovkové coly (v běžných velikostech) nebo
litrové coly ve skleněných lahvích. |
nahoru |
Zdraví: |
Ve sladkých vodách
tropických oblastí je poměrně běžný výskyt améb – parazitárních
prvoků způsobujících chorobu zvanou bilharzióza (nebo schistosomóza).
Laicky řečeno jde o jakýsi zánět močového nebo střevního (případ
Karibiku) ústrojí, který se sice dá zastavit, ale léčení je velice
obtížné (pobyt v nemocnici je dlouhý a údajně nepříjemný). Střevní
forma choroby může vést k cirhóze jater. Sladkou vodu nelze pít ani
se v ní koupat, dokonce se nedoporučuje ani jíst ovoce s nekompletní
slupkou! Existují sice tabletky (dnes běžně v lékárnách), které vodu
chemicky upraví, tak aby byla pitná, ovšem fungují pouze na bakterie
apod., nikoli však na parazity, tedy alespoň ne na bilharzie (schistosomy
– druh motolic)!!! Zbývají tedy dvě možnosti – buď vodu řádně
převařit, nebo ji nechat tři dny v uzavřené nádobě – pak bude
nezávadná. Larvy schistosom totiž potřebují do tří dnů
mezihostitele, kterým jsou plži, nestane-li se tak, umírají.
Obecně lze říci, že bezpečné bývají pouze některé rychlé toky, toky
ve vyšších polohách nebo "sirná voda". Ani jednoho v podstatě na Antiguě není
příliš. Možná existují nějaké nezávadné vyjímky,
předpokládám, že některá jezera se slanou nebo s brakickou (smíšenou
sladkou + slanou vodou), ale s jistotou to říci nemohu, jelikož mé
zkušenosti sem nesahají.
Dále se jedná o
víceméně běžné záležitosti jakými jsou průjem, úpal, úžeh, ale též
nachlazení, rýma a kašel a to především v souvislosti s neuváženou
konzumací ledu a hlavně pak s přechody z klimatizovaných míst (např.
hotely, markety atp.). Literatura též upozorňuje na občasné epidemie horečky dengue a doporučuje očkování proti břišnímu tyfu, eventuelně virové
hepatitidě A a tetanu. Povinné očkování platí jen pro žlutou
zimnici a to jen v případě, přijíždíte-li na Antiguu z oblastí
s její výskytem. (Já většinou mívám pouze právě očkování proti žluté
zimnici – platí 10 let a jistě se neztratí ani žloutenka A).
Jak jsem se již
zmínil je důležité doplňovat vitamíny a sůl. V žádném případě
nepodceňovat příjem tekutin a nepřepínat síly. Vyčerpání je tady
mnohem rychlejší než v našem mírném pásmu. Nedělá mi problémy chůze
– celkem v pohodě zvládám i velice dlouhé treky, z batohem na zádech
urazím za den i 30 – 40 km, v nohách je cítím, ale vyspím se a jsem
fit. Ovšem hned první den v Karibiku (na Guadeloupu) jsem naprosto
neuváženě a nesmyslně urazil necelých 15 km pěšky (skoro v kuse) a
výsledek… v šest hodin večer jsem vyčerpáním omdlel… dva dny jsem se
zotavoval, neboť jsem nebyl schopen pokračovat dál…
Na
rozdíl od většiny ostatních ostrovů Malých Antil je Antigua na
spoustě lokalit přeplněná obtížným hmyzem. Ukrutná situace s komáry
je například na letišti. Naprosto zoufalou zkušenost mám z okolí
English Harbouru (Pigeon Beach), kde zase po setmění panují oblaka
miniaturních sotva viditelných muchniček. Je to o to horší, že na
tento minihmyz zabírá repelent jen opravdu chvilku (řekněme 20
minut), pak je nutná aplikace repelentu znovu. Zrovna na pláži
Pigeon Beach jsem byl doslova obalen muchničkami... Jednou ranou
jich pak sice zabijete deset i víc, ale přesto nikdy neubývají... Mravenci jsou
také všude hojně, ale nejsou zvláště nepříjemní.
Mouchy otravují místně, ale je to stále ještě snesitelné. Přes den
je situace celkem fajn ale v podvečer se značně zhoršuje.
Asi čtyřikrát jsem potkal jakéhosi obrovského brouka (naprosto
netuším co byl zač) – je černý veliký asi jako menší kanár, jeho let
je těžkopádný a velice hlučný, má krátká křídla a krovky z nichž
výrazně vyčnívá protáhlejší zadeček. Živí se dřevem a proto ho
nejčastěji potkáte v blízkosti různých dřevěných bud, zahradních
restaurací a podobně. Prý dokáže velmi bolestivě kousnout i člověka,
nicméně není nijak útočný.
V moři žije vícero
nebezpečných živočichů, ovšem neviděl jsem u pobřeží vlastně žádného
z nich, kromě medúzy, která dovede velmi nepříjemně spálit.
Z vlastní zkušenosti (z Guadeloupu) však musím říci, že „kopřivová
vyrážka“ po spálení odezní sama od sebe během asi jedné hodiny a
rudý pruh s ztratí po několika týdnech. Krom prvotního ukrutného
pálení necítíte celou dobu nic.
Z ostatních
nebezpečných a nepříjemných zvířat, myslím, nepotkáte žádná… Neviděl
jsem za měsíc jediného hada, pavouka, či cokoli podobného.
V pralesích uslyšíte tisíce nejrůznějších zvířat, ale neuvidíte
skoro žádné. Vyhnou se vám jak malé šelmičky, tak vačice, leguáni, aguti
nebo třeba krajty a jediné co budete často potkávat, jsou krabi
v desítkách druhů – všichni až příliš plaší než aby zaútočili. Z větších
zvířat běžně potkáte jen neškodné ptáky a toulavé psy, ale ani u těch
jsem nezaznamenal, že by otravovali, natož pak útočili. (výjimkou jsou
situace po ničivém působení hurikánu). Ve všech hotelích a
podobných zařízeních, často též na letišti nebo pod. jsou letáky s
informacemi, co dělat v případě bezprostředního nebezpečí hurikánu.
Obecně lze říci, že nebezpečí pro turistu je mnohem menší, než se
zdá z televizního zpravodajství. Hotely jsou obvykle zděné bytelné
budovy, které hurikánu odolají a je malé riziko, že by jste se
ocitli přímo v jeho epicentru, tedy tam, kde jeho síla ničí a bourá
i takové budovy, jakými jsou hotely. Většinou to v horším případě
odnese pouze střecha. Často je omezený přísun energií a vody, ale
tím to obvykle končí. Je dobré zásobit se pitnou vodou a pro jistotu
i potravinami, to ovšem jen v případě, že se očekává něco opravdu
výjimečného.
Trochu nebezpečí mohou představovat též řidiči - jednak jezdí často
opojeni nebo až dost opojeni marihuanou apod. a jednak nejsou zrovna
příliš ohleduplní. Často Vás vozidlo na prázdné silnici,
přijíždějící "ze zad", míjí úplně těsně, přestože má dostatek
prostoru pro objetí.
V
nemnohých zdravotních zařízeních Antiguy se platí záloha 4000 £
předem!!! A přeplatek, pokud nějaký je, se nevrací!!! |
nahoru |
Měna, ceny a platby: |
Na
Angtiguě se oficiálně platí
východokaribským dolarem (=100 centů), který je oficiální měnou
většiny území Karibiku (včetně např. britských závislých území;
neplatí na francouzských a Nizozemských ostrovech a na Barbadosu).
V obchodech se používá označení EC$ v řeči běžně zkráceně EC dollar,
méně často jen dollar nebo celým názvem East Caribbean dollar,
oficiální bankovní kód je však XCD. Mince jsou velice zvláštní svým
tvarem (mnohoúhelníky, čtverce, kytičky...). Na bankovkách je
britská královna na líci a na rubu vždy vyobrazení dvou skutečných
míst z ostrovů, kde se EC$ užívá. Kurz je okolo 2,6 – 2,9 EC$ za 1
US$. Většinou lze zaplatit též americkými dolary, ale je to
nevýhodné. Do stále větší obliby se dostává i Euro, které, zdá se,
pomalu ale jistě ubírá na významu americkému dolaru. V bance lze
směnit snad všechny konvertibilní měny a někdy měny okolních států (např. Barbadoský dolar).
Antigua je
velmi
drahým místem (přinejmenším stejně drahá jako okolní daleko
vyspělejší ostrovy, v mnohém i dražší). Ceny uvádím jen velmi
orientačně, neboť jsou odlišné v závislosti na lokalitě a druhu
prodejny…Pepsi / Coca Cola 0,5l 2,5
- 5 EC$; Voda 0,6 l 3,5 - 5 EC$; Voda 3,78l
okolo 5 EC$; Pohled 1,35 - 2 EC$; Známka do ČR
0,9 EC$; Rohlíky - sáček (asi 4 ks) nebo bageta 1,5 -
2,5 EC$; Cigarety Hilsborugh (místní) 3,25 EC$; Luncheon meat (malý)
3,2 - 4 EC$; Hot-dog 3 EC$;
Pečené kuře (1/4) + chleba 3,5 EC$; Autobus
St. John's - English Harbour 3,5 - 6,5 EC$;
Internet (každých započatých 15 min.) 20
EC$; Vstupné okolo
15 a více EC$.
Platit platebními kartami (nejlépe Master Card a
Visa) lze v St. John's poměrně často - na karibské poměry běžně, na
ostatních místech méně, ale přesto často lze. Výběrové bankomaty jsou v hlavním městě
St. John's, na letišti a předpokládám, že i v jiných městech,
jelikož i banky nejsou výsadou jen hlavního města. Prodejny v hlavním
městě jsou podobné našim, včetně nějakých supermarketů.. Prodejny mimo město jsou
menší - často smíšené zboží. |
nahoru |
Ostatní tipy a rady: |
►Západ slunce a setmění na Antiguě
probíhá velice rychle. V září slunce zapadá okolo šesté – půl sedmé
a za zhruba půl hodiny je naprostá tma. Po sedmé hodině je na
ostrově téměř mrtvo – žádný noční život. Výjimkou jsou jen
některé turistické komplexy, ale ani tam nebývá zábava pozdě do rána.
Situace v hlavním městě je trochu čilejší, ale spíš jen o
pochybné existence - různí bezdomovci, feťáci apod.
►Mobilní telefon (alespoň tedy EuroTel) zde
funguje přes síť Amerického Cable & Wireless a signál je na tak
malém ostrově téměř všude. Volání je drahé navíc vzhledem k
vzdálenosti je hlas zpožděný, ale odesílání SMS je celkem levné
a bezproblémové.
►Používání přivezených elektrických
spotřebičů nebo dobíjení různých baterií je možné pouze jde-li o
zástrčku s „dvouvidlicí“. Zdejší zástrčky mají tři ploché kolíky
s jinou roztečí než zástrčky se dvěma, nicméně běžně se používají
redukce na „dvojkolíková“ zařízení (použitelné i pro nás). Zásuvky
jsou obyčejně opatřeny vypínačem.
►Česko je téměř neznámým pojmem, nemnoho
lidí zná naší republiku alespoň díky fotbalu.
►Na podzim je v Karibiku občas větrnější
období – cyklónová sezóna. Hurikány se vrací prý v určité periodě a
řeči o nich jsou každodenní. Během mé cesty po Návětrných ostrovech
Malých Antil se počty tropických bouří a hurikánů dostávaly
pomalu k rekordním číslům. O chlup jsem se vyhnul hurikánu Ivan
- když jsem byl na severu, Ivan byl na jihu, když já na jihu,
Ivan již na severu... Hurikán Jean jsem zažil na vlastní kůži,
avšak ještě jako tropickou bouři (poslední den, následující den
již šlo o hurikán). Další asi tři hurikány, které skoro současně
křižovali Karibik, nebyly tak silné a já minul nejen jejich
návštěvu, ale vlastně i jejich následky. Ve většině hotelů a
podobných zařízení téměř celého Karibiku jsou letáky s
informacemi, co dělat v případě bezprostředního nebezpečí
hurikánu.
►Na Antiguě je na můj vkus tak turistické země
značné informační vakuum. Je obrovským problémem najít konkrétní
Guest House, přístav nebo podobné záležitosti. Obvykle se ani na
správný autobus nedoptáte na první pokus. Z turistického
hlediska je rozhodně co zlepšit.
|
nahoru |
Místopis a
turistické zajímavosti: |
|
St.
John's
V hlavním městě Antiguy není na můj vkus až tak co k vidění.
Není tady vlastni nic vyhlášeného, takže jsou možnosti
značně omezené. Nejběžnějšími cíly turistů v St. John's
(pokud tady tedy turisté vůbec nějaké cíle hledají) jsou:
Národní muzeum, Katedrála, nábřeží u Redcliffe a Heritage
Quay nebo tržnice. Hlavní město je vhodné spíše k
uskutečnění nákupů. Vzhledem k cenovým hladinám na Antiguě
se dá maličko rozpočtu ulehčit např. nákupem potravin v
moderních supermarketech evropského stylu (jeden velký a
velice dobře zásobený je u Západního nádraží). Ubytovacích
kapacit je tady poměrně dost a tak není příliš problém někde
přespat, ale rozhodně příjemnější je ubytovat se někde
jinde. St. John's je město jehož největším významem pro
turisty budou zřejmě přístavy. Odjezd na Barbudu je z
přístavu Heritage Quay ležícího v podstatě v centru města
(nedaleko pošty a Národního muzea) a odjezd na Montserrat je
z Deep Water Harbour, který leží mnohem dále a cesta je tam
více než složitá, protože nikde není jediný ukazatel nebo
tak něco, navíc je Deep Water Harbour na okraji St. John's,
takže již není zaznačen ani na plánech města. Téměř k
přístavu sice jezdí nějaký autobus, ale netuším ani odkud
ani jak často. Pěšky se ta cesta dá zvládnout také - z
centra k severu (směr Dickenson Bay) a pak do leva (tuším
Dickenson Bay Street). Dále už se nikde neuhýbá, ale je to
poměrně daleko. Na konci cesty je rozlehlý přístavní areál,
na jehož opačné straně je molo pro odjezd na Montserrat.
V blízkém okolí (po cestě do Dickenson Bay) je možné
navštívit pevnost Fort James v zálivu Fort Bay. Jedná se o
pevnost z 18. století a zároveň nejlépe zachovalé vojenské
ruiny Antiguy (vstupné je zdarma). Ve Fort Bay je bílá pláž,
která bývá často okupována obyvateli hlavního města. |
místopis
nahoru |
Runaway Bay a
Dickenson Bay
Výrazně turistické místo na severozápadním pobřeží, kam
ovšem nevede hlavní silnice a tak sem nejezdí ani autobus.
Jedinou možnou dopravou je taxík, procházka nebo při hodně
velkém štěstí autostop. Vzhledem k faktu, že nikde není
jediná cedule nebo ukazatel, je cesta poměrně komplikovaná.
Je třeba vyrazit z města na sever po Fort Road a u benzínové
pumpy Texaco se dát doleva (mám pocit, že někde poblíž je
celkem nenápadná cedule k Fort James). Cesta vypadá jakoby
vedla jen k několika domům, ale to je jen zdání, je to
skutečně silnice do Dickenson Bay. Po asi kilometru (možná o
kousek víc) je neznačená odbočka vpravo - do Dickenson Bay.
Cesta vede mezi mořem na jedné straně a slaným jezerem na
straně druhé. Na jezeře je k vidění poměrně značné množství
ptáků. Dále pak v Runaway Bay začínají luxusní, nádherné
hotelové komplexy a celkem solidní pláže s bílým pískem.
Mezi Runaway a Dickenson Bay je na maličké odbočce
delfinárium s minizoo. Malebnější pláže jsou především v
Dickenson Bay a totéž platí o bezpočtu možností vodních
aktivit (skútry, surfy, parasailing aj.). V Dickenson Bay
jsou jedny z největších místních hotelů, ale i množství barů
a prodejen všeho možného, co jen turisté kupují. Zřejmě
nejnavštěvovanější turistický resort. I přes tento fakt se
však celkem bez problémů najde po cestě do Dickenson Bay
spousta úžasných míst, kde se celkem bez problému a
nepozorovaně dá stanovat. Dokonce i s hmyzem je tady situace
docela dobrá. |
místopis
nahoru |
Dolphin Fantaseas
V
místě zvaném Mariha Bay ležícím mezi Runaway Bay a Dickenson
Bay je jakési delfinárium z maličkou ZOO. Jde o jeden ze
dvou těchto "podniků" v Karibiku (druhý Dolphin Fantaseas je
na Anguille). Na Anguille jsou bazény umělé, zde na Antiguě
jde o přírodní zátoku, která je oplocená. Ve vodě se prohání
několik ochočených cvičených delfínů, s nimiž si za poměrně
značnou částku (okolo 140 US$ - dle programu) můžete
zaplavat. Nevím, jak je to se vstupem, když nemáte v úmyslu
plavat s delfíny, já jsem byl vpuštěn zdarma. Podél břehu je
rozeseto několik klícek s tukany a papoušky a voliérka s
lenochody, kteří jsou přes den umísťovány na na jakousi
"větvovou" prolézačku bez pletiva. Na konci je mělký bazén s
vodou po kolena a několika rejnoky. Sem můžete dle libosti
vlézt a cákat se s rejnoky. Více v sekci o
ZOO... |
místopis
nahoru |
Parham Town
Malé město na severovýchodním pobřeží, kde krom jednoho
kostela není co vidět, nicméně je tady docela příjemně už
kvůli tomu, že jde o velice klidné město a rozhodně tedy
žádný cirkus typu St. John's. |
místopis
nahoru |
Seatons
Vesnice na severovýchodním pobřeží Antiguy nenabízí nic
převratného ani závratného, ale organizují zde výlety na
moře za účelem plavání a potápění se s rejnoky (Swim with
Rays). Cena 50 US$ za osobu je "úchvatná" a pochybuji, že by
stála za ten zážitek. Já jsem si tuhle zábavu odpustil, ale
třeba je to pro někoho přece jen zajímavé. Krom plavání s
trnuchami se v Seatons pořádají též výlety na kajacích po
okolních ostrůvcích a mangrovách s možností potápění do
podmořských jeskyní. Ovšem i tato sranda trvající půl dne
přijde na 50 US$. |
místopis
nahoru |
English Harbour Town
Město na jihu Antiguy, které představuje rozhodně
nejhistoričtější zajímavosti a rozhodně je nejčastějším
cílem turistů. Samotný English Harbour je polomrtvý, přesto
velice příjemný, malebný a na zdejší poměry kultivovaný.
Totéž platí i o okolí. Největším lákadlem je Nelson's
Dockyard (loděnice admirála Horatia Nelsona), ale v
nedalekém okolí je zajímavostí mnohem více. Z největších pak
rozhodně návrší Shirley Heights s pevností Fort Shirley a
starým hřbitovem. Obrovský vojenský komplex Great Fort
George leží u blízkého města Falmouth. Z dalších pevností
jmenujme např. Dawn Hill Fort, Fort Tyler, St. Annes Fort
aj. Ze St. John's do English Harbour Townu jezdí autobus
číslo 17 a jeho konečná je přímo před vchodem do Nelson's
Dockyard. V English Harbouru je též Antigua Yacht Club (po
cestě na Pigeon Beach), což je jediné místo na světě, kde
lze koupit několik předmětů "made in neobydlený ostrov
Redonda" - jde v podstatě o rum a cigarety, ale jinde se
fakt neprodávají. |
místopis
nahoru |
Nelson's Dockyard
Loděnice
admirála Horatio Nelsona, ležící na konci hlavní
silnice (na konečné autobusu) pochází z 18. století. Je
nejnavštěvovanější atrakcí Antiguy a je jedinou dochovanou
loděnicí na světě postavenou v georgiánské době. Původně se
tu čistily lodě (i dna) a vpřípadě potřeby i opravovaly.
Armáda později využívala loděnici též jako skladiště
proviantu pro námořníky, kteří odsud hlídali britské
kolonie. Stavba loděnice začala roku 1743, ale většina
dnešních budov je z let 1785 - 1792. V 19. století loděnice
začala ztrácet na významu (s příchodem méně údržbových
parních lodí) a v roce 1889 byla zavřena. V 50. letech 20.
století pak loděnice prošla kompletní rekonstrukcí a od roku
1961 je opět otevřena jako plně funkční přístav a turistická
atrakce. V areálu je několik hostinec (původně skladiště
dehtu, olova a terpentýnu), admirálský dům s muzeem (v němž
ve skutečnosti Nelson nikdy nepobýval), několik
koloniálních domů, pozůstatky strážnice, kovářské dílny nebo
prodejen plátna apod. Dnes se v areálu prodává spousta
suvenýrů, občerstvení a jiných záležitostí. Vstupné je 13 EC$
a na vstupenku je možné jít i do Shirley Heights, které
ovšem leží na protější straně zálivu, po cestě tak okolo 5ti
kilometrů a nic tam nejezdí.
|
místopis
nahoru |
Shirley Heights
Já jsem Shirley Heights časově nezvládal a tak jen stručná
informace: Shirley Heights je dopravně skutečně pro turistu
velice špatně přístupné - vlastně jsou možnosti taxi, pěšky
nebo při velkém štěstí autostop. Už po cestě k Fort Shirley
stojí Clarence House z roku 1787, v němž bydlel princ
William (pozdější král William IV.), dále je Down's Hill
Interpretation Centre (s obrovskou sbírkou mušlí). Poté se
cesta dělí. Do leva přijdete na Cape Shirley do Blockhouse -
polorozpadlá kamenná stavení kasáren, ubytoven důstojníků a
zbrojnice a na palebnou plošinu (odsud je vidět poloostrov
Standfast Point s obrovským domem Erica Claptona). Pokud se
na křižovatce nevydáte do leva, ale naopak do prava, dojdete
k ruinám pevnosti Fort Shirley (důstojnické ubytovny,
vojenská nemocnice s chirurgií, vojenský hřbitov,
strážnice). Nedaleko od Shirley Heights leží též Arawacká
vesnice. |
místopis
nahoru |
Pigeon Beach
Pláž ležící asi 20 minut pěšky z English Harbouru na odbočce
do leva (před přístavem). Není příliš velká, zato tu funguje
občerstvení. Za pásem bílého písku jsou postaveny jakési
dřevěné plážové pergoly, které jen ještě více zpříjemňují
pobyt. Je to asi nejpříjemnější pláž v okolí English
Harbouru. Není problém tady stanovat, jelikož se pláž
nachází mimo město a poměrně brzy se vylidní, ale musíte
počítat s tím, že je tady naprostý nedostatek pitné vody a
po uzavření baru (velmi brzo, někdy je dokonce zavřený celý
den) není možnost opatřit cokoli k jídlu nebo pití.
Největším problémem Pigeon Beach jsou doslova oblaka
otravných muchniček, které Vás v podvečer bezmála sežerou.
Repelent příliš nepomůže, takže leda prodyšná moskytiéra
(spát v zavřeném stanu je bez mála na udušení) nebo holt
přespat jinde. |
místopis
nahoru |
Ostatní místa na
Antiguě:
Na východním pobřeží u Long Bay se nachází Devil's Bridge
(Ďáblův most) - skalní most nebo brána s úchvatným výhledem
na oceán. Na jihovýchodě leží Half Moon Bay - údajně jedna z
nejkrásnějších pláží Antiguy. Na jihu, resp. jihozápadě
ostrova je pak možné navštívit zbytky Antiguyského pralesa
se spoustou ptáků nebo uskutečnit trek na Boggy Peak, odkud
je za jasného počasí vidět St. Kitts, Montserrat a
Guadeloupe. Na východě je nejdůležitějším střediskem Jolly
Harbour s přístavním komplexem, golfovým hřištěm,
restauracemi, hotelovými komplexy, nákupními středisky a
podobnými výdobytky turistického průmyslu. Jolly Harbour
jakoby prý na Antiguu ani nepatřil - je údajně spíše kusem
Spojených států importovaným do Karibiku.
Odkazy:
Oficiální
stránky Antiguy: www.antigua-barbuda.org;
www.antigua-barbuda.com;
www.antiguabarbuda.net
Mořský
průvodce Antiguy:
www.antiguamarineguide.com
Muzea
Anitiguy: www.antiguamuseums.org |
|
místopis
nahoru |
|
Oficiální název: |
Barbuda |
|
Forma vlády: |
území s omezenou samosprávou (od 80. let usiluje Barbuda
o nezávislost na Antiguě) |
Rozloha: |
160,5 km2 |
Obyvatelstvo: |
1 400 (1991) |
Obyvatel na km2: |
9 |
Hlavní město: |
Codrington |
Správní rozdělení: |
1 správní celek |
Měna: |
východokaribský dolar (XCD,
EC$) = 100 centů |
Časové pásmo: |
GMT -4 |
Jazyk: |
angličtina (úřední j.),
kreolská angličtina Malých Antil |
Etnické složení: |
černoši, mulati, Britové |
Náboženství: |
anglikáni; katolíci |
Nejnižší bod: |
0 m (hladina Karibského
moře) |
Nejvyšší bod: |
? |
Hranice: |
0 km |
Pobřežní linie: |
? |
|
|
|
Nejzajímavější je
Barbuda rozhodně pro přírodozpytce - především pak ornitology (na
Barbudě žije asi 170druhů ptáků). Největší atrakcí ostrova je Frigate
Bird Sanctuary (Rezervace fregatek) - hnízdiště největší skupiny
fregatek v Karibiku. Úžasná je prý Palm Beach na západě za lagunou
Codrington (plnou brakické vody). Dále se zde nachází několik jeskyní
nebo pozůstatky pevnosti River Fort. Jediným městem (spíše
vesnicí) je Codrington, kde také žijí téměř všichni obyvatelé ostrova.
Oficiální stránky Barbudy:
www.barbudaful.net |
místopis
nahoru |
|
Oficiální název: |
Redonda |
|
Forma vlády: |
dependence Antiguy a Barbudy (neoficiálně Království
Redonda) |
Rozloha: |
1,5 km2 |
Obyvatelstvo: |
0 (neobydlen) |
Obyvatel na km2: |
0 |
Hlavní město: |
- |
Správní rozdělení: |
1 správní celek |
Časové pásmo: |
GMT -4 |
Jazyk: |
angličtina (úřední j.) |
Nejnižší bod: |
0 m (hladina Karibského
moře) |
Nejvyšší bod: |
296 m (King Juan's Peak) |
Hranice: |
0 km |
Pobřežní linie: |
? |
|
|
|
Maličký neobydlený ostrov Redonda je zajímavý
snad jen poněkud výstřední historií. Objevil jej Kryštof Kolumbus
roku 1493. V novodobých dějinách je Redonda neustále oficiálně
spjata s Antiguou a poté s Antiguou a Barbudou, což trvá dodnes.
Nicméně v roce 1865 Redondu zabral (dle jiných zdrojů koupil)
Matthew Shiell z Montserratu a po čase ji věnoval již jako
království svému synovi Philippovi (dokonce snad o titul požádal
královnu Victorii), který byl na Redondě jen jednou v životě
při korunovaci na druhého krále Redondy Felipe I.
Jeho nástupcem se
pak stal básník John Gawsworth (král Juan I.). Právě jmenování
Gawswotha bylo asi kamenem úrazu a předmětem následných sporů.
Jelikož není trůn dědičný (a je "celoživotní" nebo spíše "dosmrtný")
dál se o něj vedli a vedou spory, které dovedly absurdní království
k dnešní ještě absurdnější situaci, kdy si královskou korunu nárokují hned
čtyři králové.
Šlo o to, že básník Gawsworth (tedy třetí král -
Juan I.) byl též alkoholikem a sliboval království jako nějaký
předmět. V 50. letech přebýval v Kanadě v rodině Leggettů, když se
jim zrovna narodil syn Max a tak Gawsworth prohlásil, že Max Leggett
bude následným králem Redondy. Tato historka se nebere příliš vážně
a Max Leggett se o svůj trůn bere asi nejméně. Kromě toho Gawsworth tři roky před smrtí
abdikoval a jmenoval následníkem Arthura Jona Robertse, který vládl
pod jménem Juan II., jeho následníkem a tedy současným králem se
poté stal William Leonard Gates (z V.Británie), který vládne jako
král Leo. Toto je zároveň asi nejméně zpochybnitelná verze. Král Leo
vlastní nejvíce historických dokumentů a teoreticky tedy nejvíce
důkazů. V jeho případě je úředně království nejkompletnější. Krom
toho vlastní též The Redondan Foundation (www.redonda.org),
kde mj. popisuje historii a jiné záležitosti Redondy.
Aby toho nebylo málo, jmenoval údajně Gawsworth
ještě na smrtelné posteli (tedy po abdikaci) nástupcem anglického
básníka Jona Wayne-Tysona, který, coby Juan II., následně předal
žezlo opět hned dvěma následníkům. Jedním byl španělský literát
Javier Marías, který se snaží kralovat pod jménem Xavier I. (www.javiermarias.es),
ovšem i v jeho případě jde o útopii a on sám, zdá se toho faktu
využívá spíše pro kšeft. Druhým následníkem prohlásil Wayne-Tyson Roberta
Williamsona z Antiguy, ten vzal tento fakt opravdu vážně a je coby
král Robert the Bald nevětší konkurencí krále Lea. Robert the Bald
(též Bob) kraluje z Antiguyského English Harbouru, vyrábí a prodává
Redondský rum a cigarety, vydává poštovní známky se svou podobiznou
a podobiznou anglické královny. Dokonce se snaží s královnou
Alžbětou komunikovat a scházet (spíš se s ní ukazovat).
Aby situace
nebyla málo absurdní, napsal v roce 2000 králi Robertu the Bald
nějaký pan Jiří Mikeš z Česka žádost o zastupování Království
Redonda v ČR a tak byl jedním z králů, tedy Bobem, jmenován
mimořádným zplnomocněným velvyslancem Království Redonda v České
republice. Tím ovšem jeho aktivity končí. Pan Mikeš není ani natolik
nadšený jako králové, aby uveřejnil třeba jen malou informaci na
internetu. Robert the Bald vede oficiální stránky jeho verze
království www.antiguanice.com/redonda. Osobně mi nejpravděpodobnější připadá varianta
krále Lea, jelikož už následnictví Jona Wayne-Tysona je
zpochybňované téměř každým. Navíc Leo mi připadá, že ze všech králů
jediný ze sebe nedělá kašpara a z Redondy reklamu pro zlepšení svých
kšeftů. Verze Roberta the Bald a celý jeho příběh mi připadá natolik
hloupý, že si říkám, že bych asi měl vést českou ambasádu Redondy
krále Lea..., když může pan Mikeš totéž činit Bobovi.
Jak Leo, tak Robert the Bald užívají jinou vlajku
a jiný znak. Na obrázku je vlevo vlajka a znak Lea a vpravo Boba. |
místopis
nahoru |
MAPY: (Antigua a Barbuda 1x; Antigua
3x; St. John's 3x; Runaway a Dickenson Bay 2x; English Harbour 2x;
Barbuda 2x; Redonda 2x)
|
nahoru |
|