Relativně nová ruská letecká
společnost (létá od r. 2004) se sídelním letištěm v Kaliningradu se v
letošním roce prodrala i na náš trh, když zavedla lety Kaliningrad -
Praha a zpět. Spojuje Kaliningrad s více než desítkou evropských letišť,
zhruba stejným počtem letišť ve vlastním Rusku a několika dalšími městy
Ukrajiny, Kazachstánu a Izraele. Lze však očekávat, že se letecká mapa
KD Avia brzy rozšíří.
Ačkoli se to místy nezdá, KD Avia není žádnou
nízkonákladovkou, její servis je plnohodnotný stejně jako u ostatních
aerolinií. Cenově je to výrazně levnější alternativa Aeroflotu, navíc na
sebe většina spojů celkem vhodně navazuje a tak jsou i přestupy kratší a
to nemluvím o nesrovnatelně příjemnějším čekání na Kaliningradském
letišti Chrabrovo než na Moskevském Šeremetěvu. Zkrátka se Kaliningrad
díky této letecké společnosti stává důležitým dopravním uzlem především
mezi Evropou a Ruskem.
Flotilu KD Avia tvoří výhradně letouny Boeing 737, čímž se
dostává na jinou úroveň než drtivá většina z bezpočtu menších ruských
aerolinek. Příjemné může být i zastoupení (kancelář) v Praze. Z vlastní
zkušenosti mohu říci, že všechny 4 lety proběhly absolutně bez problémů
a vcelku příjemně mě překvapilo množství jídla na palubě. Dokonce i při
letu Praha - Kaliningrad, který trvá něco přes hodinu, Vás neodbudou
bagetou, jako u některých i renomovaných leteckých společností, ale
dostanete plnohodnotné jídlo, které se ani nevejde do jedné krabičky jak
bývá zvykem - hlavní jídlo v samostatné krabičce.
Abych jen nechválil, zmíním dvě naopak nepříjemné věci... Ta
méně nepříjemná je horko v letadlech - ze čtyř letů bylo ve třech
případech v letadle takové horko, že se část cestujících ovívala
časopisy, ve čtvrtém případě už to bylo jakž takž. Při delších cestách
je to přímo hrozné, když klimatizace skoro nefouká. Horší situace však
panuje okolo nákupu letenek či spíše okolo práce ve vlastních
kancelářích KD Avia. Pokud jsou lety volné, je vše bez problémů, jenže
občas se stane, že on-line systém rezervace místa nepotvrdí jako volná,
ale zároveň je neuvede ani jako obsazená. V tom případě je třeba
kontaktovat leteckou společnost. To sice zařizuje prodejce letenek, ale
je to informace důležitá především pro Vás. Rezervace je na pouhých 7
dní a tak je důležité dostat informaci včas pro možnost eventuelního
přeplánování cesty - ať již v jiný čas nebo jinou trasou. Jenže... Jenže
tady má KD Avia evidentní rezervy. Právě do této situace jsem se dostal
já. Dopravce druhý den místa nepotvrdil ani nezrušil. Dokonce ani třetí
den. Dlouho žádná reakce. Urgoval to jak prodejce letenek, tak já sám,
jenže marně - až předposlední den přišla informace, že jsou místa
obsazená a tak byly letenky přeregistrovány do jiné knihovací třídy
(výrazně dražší). Zbyl jediný den na rozhodování, přeplánování a na
nákup letenek. No snad se to brzy změní, protože by byla škoda, kdyby
vše fungovalo dobře a zrovna nákup či registrace letenek ne. |